ALBUM REVIEW: The Qemists – Warrior Sound

The Qemists 300x200Hoewel de naam nog geen huismerk is in de scene, is de band wel hard op weg om dit te worden. Ik heb het hier natuurlijk over The Qemists. Deze Britten, die Drum & Bass en Rock samenbrengen, hebben inmiddels al een hele schare fans in Japan, waar de band arena’s kan vullen. In de rest van de wereld moet de band het echter nog doen met de kleine zaaltjes. Hier zal het komende album Warrior Sound echter verandering in kunnen brengen.

Dat The Qemists met eerdere albums toch wat meer in de elektronische hoek zat, is te merken aan hoe het album geopend wordt met het nummer Our World. Een dramatische, wijze stem vertelt ons iets over de wereld wat zogenaamd verhelderend zou moeten zijn. Na dit intro start Warrior Sound sterk met Jungle, waar de band heeft samengewerkt met Hacktivist. Het nummer haalt duidelijk het beste uit beide bands naar boven. Het rappen van Hacktivist wordt heerlijk afgewisseld met het MC’en van Bruno Balanta. Ook voor liveshows klinkt dit nummer veelbelovend en lijkt deze perfect om de moshpits mee te starten! Hierna komt het album aan bij zijn grootste single en ook meteen het eerste hoogtepunt, namelijk Run You! De mix tussen elektronische elementen en harde, rauwe gitaren is niets behalve perfect te noemen en ook vocaal is het zeer sterk. Harde, opzwepende vocalen voeren de boventoon en zullen je misschien zelfs per ongeluk je vuist in de lucht doen steken terwijl je voor je computer de lyrics meeschreeuwt.

The Qemists Warrior Sound 300x300Agressief

Dat The Qemists van samenwerken houdt, is wel duidelijk. Het vierde nummer op het album, Anger, bevat al de tweede samenwerking. Crossfaith vocalist Kenta Koie is namelijk op deze track te horen. Hoewel het nummer, in tegenstelling tot al het voorgaande, aardig downtempo is, haalt dit niets weg bij de energie en agressie die in dit nummer verpakt zitten! Dezelfde agressie is later op het album ook weer terug te vinden bij nummers als New Design, We Are the Problem en Let it Burn. No More is een oude bekende voor wie al eerder bekend was met de band. Dit nummer is al in 2013 als single verschenen en dat is duidelijk te merken. Een deel van de vocals ervan zijn namelijk weer samples. Hoewel het op zichzelf een heel goed nummer is, is het voor mij een beetje een raadsel waarom dit nummer, dat dus al drie jaar oud is, toch nog op het album moest verschijnen. Hij valt een beetje buiten de boot in vergelijking met de rest. Een ander al wat ouder nummer, title track Warrior Sound, heeft hier minder last van. Lyrics zijn op dit nummer schaars, dus als je gewoon van wat gitaargeweld wilt genieten, is dit de track die je op moet zetten.

Op het eind van het album laat de band toch nog even duidelijk horen dat hij echt uit Engeland komt. Grime MC Ghetts komt namelijk de vocalen leveren voor het nummer No Respect. Heb je een zwak voor Oost Londense accenten, dan  wordt je zeker verliefd op dit nummer. Net als in de samenwerking met Charlie Rhymes bij het nummer Push the Lines laat The Qemists hier zien dat vocalen van elk genre wel gefuseerd kunnen worden met zijn muziek.

Hou je niet van agressieve Electronic Rock, dan kun je dit album per direct wegleggen. In elk ander geval zal ik het album je ten zeerste aanraden. Warrior Sound bewijst niet alleen dat The Qemists een plek in de scene verdient, maar ook dat Electronic en Rock/Metal dichter bij elkaar staan dan ooit tevoren!

Eindoordeel: 8,5/10
Releasedatum: 4 maart 2016
Label: Amazing Music co. & FiXT Music (Amerika)