LIVE REVIEW: Muse in Ziggo Dome Amsterdam

Muse 300x200Op maandag 7 maart speelden Nothing But Thieves en Muse in de Ziggo Dome in Amsterdam. Mocht je dat gemist hebben, word je ten eerste beschuldigd van leven onder een steen en ten tweede heb je toch pech, want de heren van Muse hebben het voor elkaar gekregen de Ziggo Dome voor drie dagen vol te krijgen.

Maar wat heb je dus gemist?

Nothing But Thieves was het voorprogramma en de band zette een prachtige show neer. Alles eraan klopte. Het geluid was goed, de mentaliteit van de band was vrolijk en ook zeer dankbaar: hij was overduidelijk vereerd om het publiek op te mogen jutten voor Muse. Echt, mijn verwachtingen waren niet hoog, maar ik ben zeker blij dat ik de band heb gezien. Wees slim en pak de kansen die er zijn om deze band te zien. De heren zijn voorlopig aan het touren in en rondom Nederland en ze staan op Pinkpop. Ze zullen je niet teleurstellen.

Muse

Muse begon de show met een een intro dat het nieuwe album Drones eigenlijk perfect samenvat: namelijk het nummer Drones. Hierbij kwamen meteen de showaspecten naar voren waar Muse toch wel bekend om staat. Vliegende lichtgevende bollen, Drones, bewogen boven het publiek rond en dit was genoeg om het publiek joelend te krijgen. De heren hebben een zeer interessante set gespeeld. Niet alleen hits van oude en nieuwe albums werden gespeeld, maar ook heel veel cinematische tussenstukken van voorgaande albums. Oud en nieuw werden prachtig gecombineerd.

Helaas zitten er aan elke show minpunten en bij Muse was dit zeker ook het geval. Het geluid was niet opperbest. Uiteraard kun je daar deels de schuld geven aan de galmende grote zaal die de Ziggo Dome is, maar voornamelijk de bas en enkele stukken synthesizer veranderden de muziek in een brij van geluid. Zonde, want de basloopjes van Muse kunnen juist zo catchy zijn.

Ook het publiek was verrassend stil. Enkele groepen die-hard fans gingen los op de voorste rij. Mochten enkelen van jullie dit stuk lezen: ik wil jullie graag bedanken. Dankzij jullie was ik toch echt jaloers dat ik niet beneden stond mee te springen. (Als je goede vader van boven de 50 kaarten regelt, kom je nu eenmaal op een zitplek.) Toch stond het gros van het publiek meestal stil.

Bij het laatste nummer, Knights of Cydonia, kwam het hele publiek wel los van de vloer. Zelfs in zitvak 105 ging bijna iedereen staan en op dat moment zag je de ±17.500 mensen in de Dome samen één worden.

Ondanks dat ik op sommige momenten niet echt te spreken was over het geluid, hebben beide bands er toch een prachtig spektakel van weten te maken. Ik hoop Muse bij de volgende tour weer te mogen zien en Nothing But Thieves zal ruim besproken worden na Pinkpop!