EP review: Hit the Lights – Just to Get Through to You

Hit the Lights 300x200Heeft Hit the Lights nog een introductie nodig? De heren draaien al lange tijd mee in de poppunk scene en de fans van het eerste uur zullen inmiddels al uit hun stad zijn verhuisd en druk bezig zijn aan de rest van hun leven. Terwijl poppunk altijd leuk blijft (hoop ik in ieder geval, anders ga ik spijt krijgen van die All Time Low tattoo), is het ook leuk om nummers in een nieuw jasje te steken en dat heeft Hit the Lights gedaan met zijn akoestische EP, Just to Get Through to You.

Eerst even de droge feiten, want daar kun je je beter meteen doorheen worstelen. Er staan zes nummers op dit schijfje, waarvan één die specifiek voor de EP is geschreven. Van de overige vijf komen drie nummers af van het album Summer Bones. De andere twee komen van Skip School, Start Fights (wat verschrikkelijk advies is, by the way) en This Is a Stick Up… Please Don’t Make This a Murder.

Hit the Lights Just to Get Through to YouDe nummers in hun originele jasje scoren hebben een hoge pizza-factor. Hiermee bedoel ik dat je favoriete eten spontaan weer pizza wordt na het beluisteren van deze nummers en je een onmiskenbare drang krijgt om de eerstvolgende bus naar de volgende stad te pakken en daar je leven op te bouwen met je beste vriend. Zeer poppunk, dus. Wat het leuke is aan deze EP, is dat je de nummers nog wel herkent, maar daar blijft het verder bij. Het nieuwe jasje heeft ze opeens van energieke poppunk veranderd tot nummers die je zelfs op een familiefeestje aan kan zetten voor je oma. Waar uiteraard niks mis mee is!

Waar de originele nummers erg poppunk zijn, is deze EP opgegroeide poppunk. Hij klinkt als een kampvuur op het strand met je vrienden in de laatste zomer van je studentenleven. De rust die de nummers plotseling hebben, laat ze erg goed tot hun recht komen, waardoor je meer waardering krijgt voor de instrumenten die onder de lyrics zitten. De lyrics zelf zijn met meer gevoel ingezongen, waardoor je meer in het verhaal wordt gezogen. Waar je er eerst middenin zat, met alle chaos van dien, wordt je er nu rustig doorheen geleidt.

Al in al is het een geslaagde EP geworden. Als je geen fan bent van akoestische muziek zou ik hem niet aanraden, want het is geen frisse take op het genre. Daarentegen, als je er wel van houdt of als je een fan bent van Hit the Lights, dan moet je dit plaatje zeker eens draaien. Je krijgt wel een andere kijk op de band en het is gewoon zeer fijne achtergrondmuziek. Maak dat kampvuur maar aan, nodig je vrienden uit: deze plaat maakt dat helemaal af.

Cijfer: 6,5/10

Label: Pure Noise Records

Releasedatum: 6 mei 2016