ALBUM REVIEW: Beartooth – Aggressive

Beartooth 300x200In 2014 bracht Beartooth zijn debuutalbum, Disgusting, uit. De band, onder leiding van frontman Caleb Shomo, brengt vrijdag 3 juni zijn tweede album uit. Dit plaatje zal de naam Aggressive dragen.

De titel van het album verklapt al een beetje wat je kan verwachten: een album dat lekker hard en zwaar is. Als je dacht dat alle haat, emotie en agressie er na Disgusting er al uit was, dan zit je er flink naast. Dit bewijst de band vrijwel meteen met de titel track, Aggressive, dit is dus waar de band mee opent. Het is een zieke track die zijn naam waar maakt. Het is hard zoals je van de heren verwacht. Naast een zieke breakdown is het ook heel catchy. Dan is het de beurt aan Hated, wederom een harde track met als thema: shit krijgen voor wie je bent. Na Hated is het tijd voor Loser, dit was vanaf het moment dat de track uitkwam als single al mijn favoriete track. Het nummer sprak mij meteen aan, mede door het thema van dit nummer: een buitenbeentje zijn die niets anders dan shit krijgt omdat hij/zij ”anders” is dan de rest. De volgende track is Fair Weathered Friend, een relatief rustige track, die net als de rest heel catchy is en blijft hangen. Een track die harder is, is Burnout. Het is zowel vocaal als instrumenteel hard en dat maakt dit een heerlijk nummer.

Beartooth AggressiveDat het een hard album is, is ondertussen wel duidelijk en dat de band niet van plan is daar verandering in te brengen blijkt uit Sick of Me. Een track die beter wordt naarmate je hem vaker luistert is Censored, in het begin had ik een dubbel gevoel bij deze track, het was goed maar ook weer niet. Maar zoals ik al zei, na het een paar keer gehoord te hebben, ben ik hem beter gaan vinden. Mocht je echt een hekel aan iemand hebben, stuur het nummer Always Dead dan naar die person. Het thema van het nummer: fuck off, je bent dood in mijn ogen. De volgende track, However You Want It Said,  is een stuk rustiger dan zijn voorgangers. Het is ook heel catchy en ondanks dat het rustig is weet de band er toch een breakdown in te plakken.

Tijdens Find a Way krijg ik een nostalgisch gevoel. Deze track doet mij denken aan het latere werk van Attack Attack!, met name nummers zoals The Wretched en The Motivation komen bij mij naar boven, dit was een aangename verrassing. In de tekst ”If Rock ’n Roll is dead, you can kill me right now” zal een groot deel van de fans zich wel in kunnen vinden. Dit is de meest voorkomende zin in Rock is Dead, het is een heerlijke track met een mix tussen zwaar en soft. Die mix is duidelijk te merken, aangezien het nummer zowel een breakdown als een gitaarsolo heeft. Met King of Anything zijn we alweer bij de laatste track aangekomen, de afsluiter van het album. Opnieuw een track die mij meteen aanspreekt, mede door het thema van het nummer, het feit dat iedereen wilt dat je iets bent, iets wat je niet bent. Het is instrumenteel gezien een softe track, dit past in combinatie met de vocals, goed bij het nummer. Het is een heerlijke afsluiter van een ziek album.

Het is een hard album en de band heeft, zoals de titel het album al weggeeft, al zijn agressie in het album gestopt. Het is tevens een geweldige opvolger en een echte aanrader.

Releasedatum: 3 juni 2016
Label: Red Bull Records