ALBUM REVIEW: With Confidence – Better Weather

With Confidence 300x200Er zijn tegenwoordig meer poppunk bands dan ooit tevoren. Nou ja, het lijkt in ieder geval zo, want er komt regelmatig een nieuwe die de wereld harder wil laten springen. Gelukkig heeft With Confidence er vertrouwen in dat de band met debuutalbum Better Weather Australië op de kaart kan zetten als een poppunk land bij uitstek.

Met de eerste zin van het album weet je al meteen wat voor vlees je in de kuip hebt: “I remember the first night that she said, oh maybe I can do this on my own“. Het klinkt erg stereotype, ik weet het. Het zou zo van Sunrise Skater Kids af kunnen komen, maar soms is dat wel lekker. Het past ook goed bij de band: het zijn een aantal jonge jongens die aan het begin van hun carrière staan. Als je iets anders verwacht, ben je waarschijnlijk bij de verkeerde band.

Dit bedoel ik niet verkeerd, integendeel! Wat de band wel naar de tafel brengt, is de andere kant van poppunk. With Confidence Better WeatherDegene die tegenwoordig niet vaak wordt gehoord tussen de Neck Deep‘s, ROAM’s en Real Friends‘. Denk aan All Time Low‘s Nothing Personal, aan Marianas Trench‘s Masterpiece Theatre: het is poppy punk in plaats van punky pop. Het zorgt ervoor dat de band toch fris en uniek klinkt, wat ikzelf tegenwoordig erg vind missen in de poppunk scene.

Alleen dit feit zorgt er al voor dat ik het album zeker een aanrader vind, maar er is meer. Better Weather is lekker zonnig, wat een goede match is met de zomer die voor de deur staat. Ga je naar een feestje, dan is er voor alle momenten wel een nummer op het schijfje. Moet iedereen nog op gang komen? Gravity en Keys. Naderhand, als mensen op aan het warmen zijn, ga je naar We’ll Be Okay en Dinner Bell. Voor het dansen heb je genoeg aan Voldemort en Keeper en tegen het einde van het feestje, als iedereen moe is en het gepraat is begonnen, start je met Higher en eindig je met de ballads Long Night en Waterfall. Okay, toegegeven, je moet de tracklist er wat voor omgooien, maar dan ben je ook wel klaar.

Als laatste moet ik ook nog even opmerken dat het debuutalbum van With Confidence erg af en zelfs volwassen klinkt. Het is duidelijk dat de band zijn sound kent en hem helemaal heeft uitgewerkt, wat vaak een beetje mist bij debuutalbums. Als de band meer van dit soort schijfjes uitbrengt, is er een grote kans dat hij het helemaal gaat maken en misschien zelfs op de radio terecht komt! Of je dat wilt, moet je zelf weten, maar voor mij is meer poppunk op de radio meer beter.

Cijfer: 8/10

Label: Hopeless Records

Releasedatum: 17 juni 2016