LIVE REVIEW: Baroeg Open Air 2016

baroeg-open-air-900x600Het is op 10 september tijd voor een groot feestje in het Zuidpark in Rotterdam. Baroeg Open Air, het jaarlijkse openluchtfestival van de Rotterdamse concertzaal Baroeg, viert zijn tiende editie. Om dit te vieren heeft de organisatie uitgepakt met extra grote namen zoals headliners Caliban en Zardonic.

De sfeer zit er al duidelijk goed in zodra we na wat file eindelijk het festivalterrein op lopen. Het goede weer werkt daar zeker aan mee, want niet alleen in de tenten waar de podia zich in bevinden, maar ook op de grasvelden binnen het festivalterrein is het gezellig druk. Het prachtige zonnetje helpt hier zeker aan mee, maar het gezellige en extravagant geklede publiek draagt ook zijn steentje bij.

We beginnen onze festivaldag met Mlada Fronta, een Franse electro/synthwave artiest. Hij is een goede toonzetter voor de rest van het festival: niet alleen wordt alles duidelijk live gemixt (iets waar veel elektronische artiesten niet aan lijken te doen), ook is hij zelf volledig uit zijn dak aan het gaan op het podium. Je kunt minder rondspringen wanneer je voor een mixtafel staat dan wanneer je alleen maar een gitaar of iets dergelijks voor je hebt hangen, maar Mlada Fronta is druk aan het bewegen op zijn eigen muziek. Het is erg catchy, net als de muziek: de sfeer hangt goed in de tent en het publiek is vrolijk mee aan het dansen. Naarmate de set vorder wordt dit iets minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat men nog wat energie wilde besparen voor de rest van de dag.

Niet veel later is het tijd voor wat Nederlands elektronisch geweld. Het is namelijk de beurt aan de in zijn thuisstad optredende Bong-Ra. Het werd op het programma al omschreven als Breakcore, dus je weet eigenlijk nog steeds niet precies wat je kunt verwachten. De set begint rustig, maar het BPM wordt gedurende de set gestaag opgevoerd. Tijdens de set gaan trouwens niet alleen de voetjes van de vloer, middenin de set crowdsurft er zelfs namelijk iemand in een rolstoel over het publiek. Bong-Ra eindigt zijn set met wat Drum ’n Bass geinspireerde Breakcore om de sfeer er alvast een beetje in te krijgen voor de volgende artiest: DnB duo Counterstrike.

Ondertussen is op de Large Main Stage de Russische Folk Metal band Arkona te vinden. Helaas konden we onszelf niet in tweeën splitsen, maar als we uit moeten gaan van wat we ter hoogte van de voedselkraampjes horen, klinkt het alsof het daar ook een geslaagd feestje is. Het feit dat op Baroeg Open Air trouwens tegelijkertijd een Folk Metal band als een Breakcore artiest kunnen optreden, laat zien wat voor een uniek festival het is. Beide genres zijn verre van mainstream en zijn dus al alleen als uitzondering terug te vinden op de meeste festivals. Tegelijkertijd kunnen ze qua stijl ook haast niet verder van elkaar af liggen. Waar de één muziekinstrumenten gebruikt die voor de meesten allang tot het verleden behoren, maakt de ander grotendeels gebruik van tonen en ritmes die zelfs voor sommige Dubstepliefhebbers te futuristisch klinken. Toch komen ze op dit festival bij elkaar alsof het eigenlijk nooit anders is geweest.

Na al het elektronische geweld (en folk metal van veraf) is het tijd om eens wat dichterbij de alternatieve stage te komen. Op de Large Main Stage staat de Britse Hardcore Punk band Discharge lekker zijn ding te doen. Bij Hardcore Punk weet je eigenlijk al wat je kunt verwachten: anti-autoritaire teksten, veel gitaren en drums en agressiviteit. Dit is dan ook eigenlijk al een perfecte samenvatting van deze set. Het is iets heel anders dan wat we al hebben gehoord vandaag, maar daardoor juist een beetje een verademing. Helaas zijn er ook wel wat minpunten te noemen aan deze set: niet alleen staat het geluid veel harder in deze tent dan bij de Electronic Stage, ook overheersen de drums, zijn de vocals nauwelijks te verstaan en wordt het na een tijdje veel van hetzelfde. Het publiek vooraan gaat los en achterin is het schattigste moment van het festival te vinden: een klein jongetje van ongeveer vier jaar oud is heerlijk mee aan het genieten op de schouders van zijn vader.

Elk festival moet eens eindigen, dat is nu eenmaal een feit. Gelukkig eindigde Baroeg Open Air helemaal goed met Zardonic als headliner van de Electronic Stage. Zardonic komt helemaal uit Venezuela om ons te laten zien dat Drum ’n Bass en Metal eigenlijk heel goed samen gaan, want dat deze genres eigenlijk een match made in heaven zijn, is wel duidelijk na de set! Er zijn weinig mensen die niet hebben staan dansen, Zardonic zelf heeft zichtbaar genoten op het podium en is regelmatig in de weer met zijn apparatuur om aparte geluidjes eruit te krijgen. Waar Drum ’n Bass soms eentonig aanvoelt, is deze mix dat absoluut niet. Voor de laatste nummers gaat het iconische masker ook nog even af en zien we helemaal hoe geweldig Zardonic het wel niet vindt om deze stage af te mogen sluiten. Na het laatste nummer schreeuwt het publiek om meer, maar het personeel van Baroeg staat al op het podium om het af te kappen. Zardonic rekt nog even, smeekt het personeel om nog een encore te mogen doen, maar het haalt niks uit. Niet dat het publiek zich hier iets van aantrekt; sterker nog, Zardonic moet zelf via een haastig aangeleverde microfoon vertellen dat het echt niet meer kan en dat het niet zijn keuze is, maar dat het van de autoriteiten niet mag.

Naderhand gaan we met een voldaan gevoel en zware benen naar huis. Inmiddels doen onze lichamen nog steeds pijn van het dansen en headbangen, maar je moet iets over hebben voor een goed festival. Het festivalseizoen is nu zo goed als afgesloten en voor ons had de afsluiter niet beter kunnen zijn dan Baroeg Open Air!