ALBUM REVIEW: Famous Last Words – The Incubus

famous-last-words 900x600Het is ruim twee jaar geleden sinds Famous Last Words zijn laatste album Council of the Dead uitbracht. Het wachten is nu eindelijk voorbij, want de band terug met een nieuwe plaat, genaamd The Incubus. Dit is alweer het derde album van de band en ik heb hoge verwachtingen voor dit album, omdat de band met Council of the Dead de lat hoog heeft gelegd. Nu maar hopen dat de heren de verwachtingen waar kunnen maken.

Hoogtepunten

De band opent het album met Trophy Wife. Je merkt meteen dat de band zijn sound heeft behouden en dat is een pluspunt. Het is een heerlijke openingstrack die mij hoopt geeft voor de rest van het album. Dat de lat hoog is gelegd  met het vorige album lijkt de band niet dwars te zitten. Het album heeft een ziek sterk begin. Een track die er meteen uitspringt is Pretty In Porcelain. Dit is in mijn ogen één van de beste tracks op het album. Het heeft een The Show Must Go On vibe. Naast deze twee tracks zijn er nog twee track die er meteen uitspringen. Dat zijn The Judged en How the Mighty Mock the Weak. Het mooie aan die laatste track is dat het perfect in het album past, ook al is het een akoestische track die je, gezien de hoeveelheid harde tracks, totaal niet verwacht. Het is een aangename verrassing.

Minpunten

Er is echter een minpunt aan dit album en dat is dat het heel eentonig is. Don’t get me wrong, ik ben blij dat de band zijn sound heeft behouden en niet is gaan experimenteren, maar een beetje afwisseling zou fijn geweest zijn. Naast dat er veel eentonige tracks zijn, zijn er ook veel neutrale tracks. Normaal gesproken is dit niet meteen een minpunt, maar het merendeel spreekt mij totaal niet aan. Het zijn voornamelijk tracks waar ik niet in kan komen, tracks zoals Your Escape en Tear Me Apart. Deze tracks spreken mij niet aan en doen het niet voor mij.  Naast dat ik moeilijk in het merendeel van de tracks kom, zijn er ook veel tracks die hetzelfde klinken, dit qua zang of het instrumentale werk. De tracks missen iets origineels, waar de tracks die ik bij de hoogtepunten noemde, iets hebben dat mij meteen aansprak. Dat mis je bij de rest van het album. Misschien zijn het gewoon tracks die op je moeten groeien.

Slot

Om alles kort samen te vatten: Nee, de band heeft de hoge verwachtingen die ik had niet waar kunnen maken. Dat wil echter niet zeggen dat het een slecht album is, ik heb van tijd tot tijd genoten van een handje vol tracks op het album. Wie weet, misschien is het volgende album beter.

Eindbeoordeling: 6.5/10
Releasedatum: 30 september 2016
Label: Revival Recordings