ALBUM REVIEW: Memphis May Fire – This Light I Hold

Memphis May Fire 300x200Op 28 oktober bracht Memphis May Fire zijn vijfde album uit, This Light I Hold geheten. Toch wil ik je even terug nemen naar 2011. Dit is het jaar dat de band, in mijn ogen, zijn beste album uitbracht. Ik heb het natuurlijk over The Hollow, het tweede album van de band. Dit is tevens ook het jaar dat ik de band voor het eerst live zag, dit was in de Willemeen in Arnhem. Na de release van het vorige album, Unconditional, verloor ik mijn interesse in de band omdat ik deze tegen vond vallen. Ik hoop dat de band mij met dit album kan laten zien dat ze het toch nog kunnen.

Sterke kant

Het album heeft vrijwel meteen een bekende vibe. Met Out of It en Sever the Ties lijkt de band de sound van The Hollow en Challenger terug te brengen. Het blijft echter bij deze twee tracks, want de rest klinkt totaal anders. Dit laat echter wel zien dat de band geen hardere tracks nodig heeft om zijn sterke kant te laten zien. Dat gebeurt vooral met tracks als Carry On en Better Things. Het is voornamelijk de zang van frontman Matty Mullins die dit album net dat extra beetje pit geeft.

Memphis May Fire This Light I HoldMixed Feelings

Ik heb in zekere zinnen toch mixed feelings over de sound van de band. Ja, het klinkt goed, maar ik mis toch de oude sound. Ik had persoonlijk toch meer tracks gehad met de oude sound. Het is niet dat de band het niet probeert, want dat is duidelijk te merken met This Light I Hold. Het is één van de hardere tracks, al is het meer  Papa Roach-frontman Jacoby Shaddix die het nummer staande houdt. Genoeg geklaag, het album heeft nog altijd genoeg te bieden. Met Unashamed en Live It Well sluit de band het album af.  Het album werd sterk geopend en zo sluit de band het dus ook af.

Al met al was het een goed album en heeft het mij in zekere zinnen laten zien dat de band het toch nog in zich heeft. Het hoogtepunt was voor mij Out of It. Dit puur omdat deze track mij een nostalgisch gevoel gaf. Mocht je de band live kunnen zien, dan kan dat. Memphis May Fire staat namelijk november in de Amsterdamse Melkweg.

Eindbeoordeling: 6.5/10
Releasedatum: 28 oktober 2o16
Label: Rise Records