ALBUM REVIEW: Set It Off – Upside Down

Set It Off 300x200Het is inmiddels wel duidelijk als je naar buiten kijkt, met alle eikels en kastanjes op de stoep en de wolken in de lucht: de herfst is begonnen. Toch is het weer nog redelijk wisselvallig en kan de winterjas sommige dagen in de kast blijven hangen. Er is maar één album dat perfect bij deze mengelmoes van herfst en zomer past: Set It Off‘s Upside Down.

De vier seizoenen

Zodra je het album gaat beluisteren is dit al duidelijk. De eerste drie nummers zijn uptempo en lekker zomers, waarna de volgende serie van drie rustiger en meer herfstig is. De rest van het schijfje heeft ook een duidelijke afwisseling, waardoor het nooit echt saai wordt. Van de eerdere twee albums – Cinematics en Duality – weten we al dat Set It Off goed is met up-tempo, maar ook met de rustigere nummers. Wat dat betreft stelt de band niet teleur en is dit zeker een leuke toevoeging aan de huidige discografie.

Er zitten ook een aantal nods naar voorgaande albums in. Bij Tug of War wordt er gesproken over een swan song, dat een nummer is uit de vroege carriere van de band. In Hypnotized wordt er niet zo zeer een lyric aangehaald, maar degene die bekend zijn met Cinematics zullen wel begrijpen wat ik bedoel als ik het heb over de giftigheid van frontman Cody Carson. Als hij ergens boos over is, dan krijg je bijna wonden van het luisteren naar zijn messcherpe lyrics en vocals. Hypnotized is het enige nummer dat een injectie van dit gif heeft gekregen, maar wat klinkt het weer lekker.

Honingzoet

De rest van het schijfje heeft dan geen gif, maar zit wel vol met honing. Alle nummers zijn hapklare brokken die zoSet It Off Upside Down naar binnen glijden. De meesten zijn wel catchy, want onder andere UncontainableLife Afraid en Tug of War blijven zeker in je hoofd hangen, maar er springt weinig echt uit. Hierdoor is het een geweldig album om bij te studeren, lezen, alles waar je achtergrondmuziek bij wilt hebben, maar dit is ook meteen de reden dat het voor mij geen meespeler is voor het beste album van 2016. Waar Duality uitspringers had als Why Worry en Wolf in Sheep’s Clothing, waar alles klopte en er ook nog aparte en onverwachte momenten in zaten, heeft Upside Down hier eigenlijk niets van.

Ik ben misschien iets te negatief over het schijfje geweest hiervoor, want over het algemeen is het echt geen slecht schijfje. Set It Off heeft een duidelijke sound en die komt hier ook weer naar voren, met de nodige aanpassingen omdat elke band nu eenmaal verder groeit. Een hoogtepunt is ook het rappen van Carson in Hypnotized, waardoor Carson nogmaals laat zien van vele markten thuis te zijn. Set It Off heeft ook het unieke talent om alles wat hij uitbrengt toch zomers te laten klinken, zelfs de ballads, dus wat dat betreft is het perfect op tijd uitgekomen om de donkere maanden mee door te komen.

In conclusie is het een prima album en hebben de eerdere singles de goede verwachting gewekt voor de rest van het schijfje. Ik had zelf gehoopt op iets fellere muziek en lyrics, gewoon omdat Cinematics een prachtalbum is en er niet heel veel van dat soort bands zijn. Toch is Upside Down een aanrader als je van de band houdt, want dit is een volwassen versie van de band die we kennen.

Cijfer: 6,5/10
Releasedatum: 7 oktober 2016
Label: Equal Vision Records