ALBUM REVIEW: Raizer – We Are the Future

ENGLISH TRANSLATION HERE

Ik was zelden blijer met de release van een eerste single van een band dan met die van Raizer’s A.I.. Voor het geval je de laatste tijd nog steeds niets van de band mee hebt gekregen: Raizer is een oost Europese Electronic Rock/Drum n’ Bass band die minder dan één jaar geleden pas zijn eerste single uitbracht. De band heeft getekend bij het alternatieve Electronic label FiXT, waar muzikale verwanten zoals The Qemists en Blue Stahli ook onder contract staan.

De singles

Toen ik met slechts de release van A.I. de discover feature moest schrijven, had ik nog geen compleet beeld hoe de band zichzelf zou ontwikkelen. Nu heb ik een heel album voor me om deze ontwikkeling toch te beschrijven. Het begon voor mij, en voor iedereen die de band nu al kent, met de eerste drie singles, A.I., title track We Are the Future en Fall. Uiteindelijk is mijn mening over het album in het algeheel aardig parallel aan mijn mening over deze drie singles. A.I. is een heerlijk eerste nummer om van de band te horen. Het is een snelle track met veel elementen van zowel Drum n’ Bass als Rock. Het is een goed begin en ik vond het destijds gewoon jammer dat er niet al meer muziek van Raizer was uitgebracht. Het enige minpuntje zijn de lyrics, maar daar kom ik later wel op terug.

We Are the Future komt meer vanuit de Dubstep. Dat maakt de track heerlijk stompy en ik denk dat de track live zeer goed tot zijn recht zal komen. Toch zal ik hem op de CD vaker wel skippen dan niet, maar dat komt vooral omdat Dubstep nooit echt mijn ding is geweest. Ook de teksten zitten namelijk nog minder lekker in elkaar dan bij A.I. en dat zit me bij deze track echt dwars. De laatste single van het album, Fall, maakt het echter allemaal weer goed. Het is een track waar ik simpelweg verliefd op ben geraakt. Het tempo ging er een heel stuk in omlaag, een soort ongepolijste Madeon instrumentalen (dit bedoel ik positief. Het ruwe randje eraan is iets wat vaker in mainstream Electronic terug zou mogen komen van mij.) voeren de boventoon en de vocalen van vocalist Anthony zijn net zo uniek als die van Pendulum frontman Rob Swire.

Het probleem met de lyrics

Bij Fall was voor het eerst de tekst geen minpunt voor mij. Superieur zal het echter op het hele album ook niet zijn. Het is iets dat me een klein beetje dwars zit, maar ik denk ook dat je eigenlijk niet beter mag verwachten van een band waarvan de eerste taal niet het Engels is. Er zitten een paar taalfouten in, ja. De teksten zijn nogal breed en regelmatig cool klinkend, maar nietszeggend en de uitspraak is soms ook best… uniek. Toch is het niet zo dat dit het album compleet sloopt. Het klinkt nog steeds cool, de muziek is nog steeds heerlijk en het heeft precies de juiste vibe voor mij.

Het verloop

Zoals ik al zei, het album verloopt zoals de singles. Het begint sterk, met een goede dosis Drum n’ Bass in intro The Singularity. Dawn en Abuction zijn hard, vol muzikaal geweld en wekken een gezonde interesse. Bij Magic en We Are the Future zakt mijn interesse aardig weg door een aantal duidelijke missers, maar de overgebleven zes tracks maken alles weer goed. Er moet nog een speciale shout-out gegeven worden naar het refrein van afsluiter Far Away dat sindsdien van tijd tot tijd in mijn hoofd rond is blijven spoken. Mijn welgemeende excuses aan alle mensen tegen wie ik spontaan die tekst ben gaan zingen: hopelijk begrijpen jullie mijn aparte gedrag nu.

Eindoordeel

Ben je fan van alledrie de singles? Dit wordt jou album van 2017! Heb je nog nooit van de band gehoord, maar ben je fan van Pendulum, Hadouken! of The Qemists? Dan is dit album een goede vervanger voor het verlies van de eerstgenoemde bands en een goede toevoeging aan je collectie van de laatste. Ben je iemand die zoekt naar diepe, veelbetekenende en vooral taalkundig correcte lyrics, dan zou ik de band over een aantal jaar een tweede kans geven.

Eindbeoordeling: 8,5/10
Releasedatum: 20 januari 2017
Label: FiXT