ALBUM REVIEW: Ember Falls – Welcome to Ember Falls

Ember Falls is een van de vele rock/metalbands die Finland ons te bieden heeft. De band bracht in augustus 2015 zijn eerste single uit. Na een tour door Europa werd het tijd voor de band om op 17 februari een debuutalbum uit te brengen, welke de naam Welcome to Ember Falls zou dragen. Het album is geproduceerd door niemand minder dan Jake E. (ex-Amaranthe). Verdere info was niet echt te vinden, dus dan wordt het toch echt tijd om het album zelf in te duiken.

Generieke sound

Normaal review ik albums graag nummer voor nummer, omdat veel albums gewoon sterke en zwakke nummers hebben. Welcome to Ember Falls is hier minder geschikt voor, omdat een groot aantal van de tracks er niet echt tussenuit springt op dit album, met een paar uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. De vibe die het album geeft is een beetje een crossover tussen Amaranthe (waarvan vooral de synths en het gebruik van meerdere vocale stijlen terug te vinden is) en Papa Roach (het album heeft vooral iets weg van de 2015 release F.E.A.R.). Op de (welkome) afwisseling die het album soms bied na, bestaat het album vooral uit generieke hard rock met synths. De vocale stijlen zijn niet echt iets speciaals, maar gaan wel perfect op in de muziek zelf. Qua lyrics weet de band helaas ook niet iets heel speciaals te leveren. Het geheel zit goed in elkaar, maar voor originaliteit kan ik de band helaas geen punten geven (misschien een klein beetje voor het minieme stukje jazz in het laatste nummertje, maar hier werd ik ook niet bepaald warm van).

Even inzoomen

Twee specifieke nummers waar ik toch even snel nog iets specifieks over wil zeggen zijn Freedom en Open Your Eyes, omdat deze twee nummertjes toch net even anders klinken dan de andere negen op de CD. Om even te beginnen pak ik Freedom, aangezien je deze eerder op het album tegenkomt. De track is een ballad, bijna net zo generiek als de rest van de CD klinkt, maar brengt desondanks wat afwisseling, iets wat dit album wel kan gebruiken. Hoewel niet te ontkennen is dat het vocale werk op de track best prima is, ben ik nog steeds niet echt onder de indruk. Open Your Eyes is net even een ander verhaal. De track mixt elektronische bands Crossfaith en The Qemists met een refrein dat iets weg heeft van Of Mice & Men’s Would You Still Be There. Misschien niet helemaal de bedoeling dat je dat laat merken door de vocale stijl van Crossfaith’s Kenta Koie proberen na te doen, maar het haalt niet weg dat deze track gewoon best lekker is en zonder twijfel ook mijn favoriete track op het album is.

Zoals eerder al vermeld kan ik van het album niet veel meer maken dan een redelijk normaal hard rock album met synths. Het album heeft niet echt een slechte kant, op een laag originaliteitsgehalte na(okay, en dat stukje jazz in The Lamb Lies Down in Sacrifice), maar brengt ook niet veel goeds. Desondanks is het toch best prima muziek als je iets lekker simpels wilt.

Eindbeoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 17 februari 2017