ALBUM REVIEW: Our Hollow, Our Home – Hartsick

Het is weer tijd voor een debuutalbum. Ditmaal is Our Hollow, Our Home aan de beurt met zijn debuutalbum Hartsick. Mocht je de band nog niet kennen, lees dan hier onze Discover feature over de band. Om de heren dan toch even een korte introductie te geven: het is een band bestaande uit vijf heren uit het Britse Southhampton. De band maakt al een aantal jaar snoeiharde metalcore en hoopt met zijn debuutalbum te laten zien dat hij tot de grote jongens behoort.

Sterk album

Voorafgaande aan de release van het album heeft de band al een aantal tracks uitgebracht. Met Worms Wood en Karmadillo gaf de band ons een idee wat we van het album zouden kunnen verwachten. Mede door deze tracks en het oudere werk wist ik eigenlijk al dat Hartsick een sterk album zou zijn, maar ik had niet verwacht dat het mij van begin tot eind weg zou blazen. Wat dit album zo’n sterk album maakt, is de afwisseling en balans die de band in zijn materiaal heeft verwerkt.

Afwisseling

Er heerst een zekere afwisseling in de zang en het instrumentale werk. Het is een zwaar album, maar het is niet alleen maar zware vocals en gitaren. Er zitten ook verrassend veel clean vocals in de nummers en er is een zekere rust in het instrumentale werk. Deze rust ontstaat voornamelijk doordat de band regelmatig een paar stappen terug doet en van snoeihard naar een rustiger tempo gaat. Dit zorgt er dus voor dat het niet alleen maar zwaar en hard is, maar ook rustigere momenten heeft in zijn materiaal. Dit is goed te horen in de titel track Hartsick. Het is een zware track, maar er is een balans tussen de verschillende stijlen. Dit is op meerdere tracks het geval en dat zorgt voor een heerlijke afwisseling.

Hoogtepunten

Het album bevat een aantal tracks die er als hoogtepunten uitspringen. Het eerste hoogtepunt is The Sea Will Sleep. Deze track opent het album en laat in nog geen anderhalve minuut een sterke indruk achter. De volgende hoogtepunten zijn de singles die ik eerder heb genoemd. Het zijn twee heerlijke tracks die sinds de release zijn blijven hangen. De melodie is een stuk interessanter dan bij de rest van het materiaal en ook andere bands in hetzelfde straatje. Daarnaast hebben deze tracks ook meer pit dan de andere tracks op het album. Een ander hoogtepunt is Fox Blood. Met deze track sluit de band zijn album af. Ondanks dat ik een rustiger einde had verwacht, is dit toch een heerlijke track om het af te sluiten. Wat deze track zo heerlijk maakt, is de balans tussen hard en rustig. Daarnaast springen de clean vocals er bij deze track meer uit vergeleken met andere tracks.

De rustigere momenten in al deze tracks ontstaan doordat de band gas terug neemt tijdens het refrein, overschakelen naar clean vocals en het instrumentale werk sneller en minder zwaar maken. Ik mag dan slechts een paar tracks hebben genoemd als hoogtepunt, maar dit wil niet zeggen dat de rest van het album slecht is.

De balans, afwisseling en sound van de band maken het album in zekere zinnen een uniek album. Het is niet zoals ieder ander metalcore album. Waar ik bij veel metalcore bands snel afgeleid ben en stop met luisteren, is dat bij deze band niet het geval. Wat het precies is, zou ik niet kunnen zeggen, maar de afwisseling houdt het in ieder geval fris en zorgt ervoor dat je niet snel verveeld raakt. Wat ik je wel kan vertellen is dat dit één van de beste debuutalbums is die ik in tijden heb geluisterd. Met Hartsick heeft Our Hollow, Our Home zijn stempel achtergelaten en laten zien dat het een eigen plek verdient heeft binnen het genre.

Eindbeoordeling: 8.5/10
Releasedatum: 3 maart 2017
Label: Down For Life Music