ALBUM REVIEW: Dimmu Borgir – Forces of the Northern Night

Het feit dat Dimmu Borgir fans al een tijdje op een nieuw album wachten, is niet te ontkennen. Abrahadabra kwam immers in 2010 uit en sindsdien heeft de band geen nieuwe muziek uitgebracht. Gelukkig kwam 28 april de live DVD Forces of the Northern Night uit, zodat je tijdens dit lange wachten toch iets nieuws hebt om naar te kijken. Forces of the Northern Night bevat twee optredens: een daarvan vind plaats in Oslo en was in samenwerking met het Noorse radio orkest en het bijbehorende koor. De andere show was op Wacken Open Air en is in samenwerking met Nationale Tsjechisch symfonisch orkest.

Audio

Omdat je de DVD ook als CD kan krijgen, lijkt het me een goed idee om te los te kijken naar de audio en de video. Een van de problemen met live albums is vaak de kwaliteit, maar dit zit wel goed bij Forces of the Northern Night. De geluidskwaliteit zelf is goed en hoewel het publiek hier en daar te horen is, overstemt het nergens het geluid wat van het podium af komt. De band, maar ook het koor en orkest zijn duidelijk te horen in de uiteindelijke geluidsmix. Een ander feit dat weg lijkt te geven dat het hier een live CD betreft is toch wel een beetje de kwaliteit waarmee de instrumenten gemasterd zijn. Dit is op deze CD niet eens slecht, maar het verschil is te merken met studio albums. Er zijn geen nieuwe nummers op het album aanwezig, dus ik ga je tijd niet verdoen door een heel verhaal op te hangen over hoe de tracks klinken. De setlist is heerlijk, met hier en daar instrumentele onderbrekingen van de show.

Video

Zoals eerder vermeld zijn er twee verschillende shows: de show in Oslo, maar ook de set op Wacken Open Air in 2012, die stiekem zijn eigen naam draagt, Northern Forces over Wacken. Hoewel beide DVDs hoge kwaliteit zijn en dezelfde show bevatten, gaat mijn voorkeur uit naar de show in Oslo. Het podium is in Wacken gewoon net groot genoeg voor de band om de voorste 4-5 meter van het podium te benutten omdat het koor en het orkest de rest van de ruimte innemen. In Oslo is er echter nog voldoende plaats voor een drum riser omdat hier het orkest en koor allebei aan een zijkant van het podium staan, wat het geheel een veel opgeruimder gevoel geeft. Verder zit er niet bijzonder veel verschil tussen beide shows.

Forces of the Northern Night weet prima de live ervaring te vangen van wat mogelijk het meest epische Dimmu Borgir concert tot nu toe is. De opnamekwaliteit is bijzonder goed, zonder dat het gehele gevoel van een live show wegvalt. Als je fan bent van Dimmu Borgir, of gewoon graag DVD’s kijkt van goede live shows, is dit zeker een aanrader.

Score: 8/10
Releasedatum: 28 april 2017
Label: Nuclear Blast Records