LIVE REVIEW: Zebrahead in Burgerweeshuis

Weet je wat het beste begin van het weekend is? Een roadtrip met vrienden met goede muziek. Hier is voor gezorgd, aangezien Zebrahead op 28 april in het Burgerweeshuis stond. Deze zaal ligt in Deventer en hier gingen wij van Louder Than Words een roadtrip voor maken, want wie wil dit nou missen?

Het Nederlands eigen Screw Houston mocht de avond openen en had al redelijk wat publiek voor zich staan. De heren hebben een keurige set gespeeld. Het was een beetje stijfjes, maar voor Zebrahead openen is ook een belangrijke en spannende klus. Ongemakkelijkheid inbegrepen, kon de band toch nog wel zijn woordje kwijt bij het publiek. Er is wat reclame gemaakt voor de show die Zebrahead op Groezrock zal spelen en er is aan het eind van de set een vrolijke sfeer gezet.

Het publiek kwam steeds dichterbij het podium en de biertjes werden flink weggetikt, kortom: iedereen was klaar voor Zebrahead. Mensen begonnen al vrolijk mee te zingen terwijl het intronummer (America, Fuck Yeah!) speelde, maar toen kwam de band op en veranderde het gezang in geschreeuw. Tijdens het eerste nummer, Save Your Breath, werd het publiek meteen gevraagd te gaan zitten en op te springen. Dat was geen enkel probleem, het enthousiasme van de band en trouwe fanbase zorgden voor een directe klik.

Er zijn twee belangrijke dingen die je moet weten voordat je je waagt aan een Zebrahead-show: je krijgt crowdsurfers over je heen en je krijgt een lange show. Ook voor deze avond stonden er 22 nummers op de setlist. Natuurlijk zijn er wat nummers gespeeld van het meest recent uitgebrachte album, Walk the Plank, maar we zijn ook helemaal teruggegaan naar 2001 met Playmate of the Year. De heren waren vanaf het begin energiek en bewogen over het hele podium heen. Ze waren lekker met elkaar bezig en zaten nog weleens aan andermans instrumenten. Na vier nummers werd natuurlijk ook Drink Drink luidkeels gezongen en de eerste biertjes werden door twee crewleden in bierflesjeskostuum, ook wel bekend als German beer #1 en German beer #2, achterover geslagen.

De interactie tussen Zebrahead en zijn publiek is bij elke show gegarandeerd goed en ook in Deventer werd de mensenmassa niet vergeten: bij minstens de helft van de nummers moesten er moshpits komen of waren er crowdsurfers over de menigte heen aan het stuntelen. Ook werden er meerdere mensen het podium op getrokken, die meteen mee konden drinken. De ouderwetse happy punk nummers als Worse Than ThisKeep It to Myself en Playmate of the Year werden afgewisseld met het gedreun van onder andere Ricky RobbyFalling Apart en Type A. Bij de laatstgenoemde werd er zelfs een wall of death georganiseerd die net niet de hele zaal in beslag nam.

Helaas gaat de tijd heel snel als er een geweldige show wordt gegeven en na wat voelde als één keer knipperen kwam de set al aan zijn einde met AnthemZebrahead is een band die liever niet aan toegiften doet en zijn tijd gewoon zo lang mogelijk op het podium doorbrengt, dus nadat de lichten voor korte tijd uit bleven was de orkaan in het Burgerweeshuis toch echt gaan liggen. Enkele bandleden namen nog even de tijd om op het podium met fans te praten en LP’s te signeren. Toen heb ik ook horen vallen dat de band meer dan twintig nummers klaar heeft liggen, dus met een beetje geluk zien we Zebrahead binnenkort al terug! Zelfs al besluiten ze dan naar Groningen te komen: boek zonodig een hotel of gooi ergens illegaal je tent neer, want de liveshows van deze band blijven keer op keer een ontzettend gave ervaring. Hoeveel moeite je ook moet doen om de heren te zien, het is het meer dan waard.