ALBUM REVIEW: Miss May I – Shadows Inside

Mogelijk heb je de datum al in je agenda (of Google Calendar ofzo) staan, maar op 2 juni brengt Miss May I zijn nieuwe album uit genaamd Shadows Inside. Dit is al het zesde album voor de band, die onlangs nog met o.a. Thy Art is Murder in Doornroosje te vinden was (de review is hier te vinden). De band speelt na elf jaar nog steeds met zijn originele line-up (bassist en zanger Ryan Neff is er wel twee jaar tussenuit geweest), dus hopelijk heeft dit een positief effect op de muziek van de heren!

Stevig album

Ieder nummer op het album weet me bij de intro al naar binnen te trekken en houdt vervolgens mijn aandacht vast. Het lijkt wel alsof de heren goden zijn op het gebied van intro’s maken, zo goed gaat het ze af. Gelukkig valt het talent niet weg na de intro, want de meeste nummers op het album houden de energie er goed in. Zo heeft Under the Fire een catchy refrein wat ervoor zorgt dat je na een keer luisteren al mee zit te zingen/schreeuwen, terwijl een nummer als My Destruction heerlijk zwaar is en je uitnodigt om een pit te starten op je kamer. Doe dit echter niet, straks sloop je het apparaat waarop je deze review leest nog! Ondertussen hebben we weer nummers als Casualties, die zware stukken afwisselen met redelijk melodische refreinen.

Lekker afwisselend

Miss May I laat zich van meerdere kanten zien door een lekker rustig nummer als Crawl op te volgen met een zwaar nummer als Swallow Your Teeth. Het nummer Never Let Me Stay zit ook heerlijk in elkaar en hoewel het, net als Crawl, een rustiger nummer is, lijkt Never Let Me Stay toch wat harmonischer omdat het geheel perfect op elkaar afgestemd klinkt en de screams van Levi Benton minder aanwezig zijn dan in de meeste nummers. Titeltrack Shadows Inside weet het tempo erin te houden voor een geweldig zwaar nummer met heerlijke refreinen. Ook afsluiter My Sorrow heeft het tempo er goed in zitten met riffs waar je geen genoeg van kan krijgen. Het nummer sluit af met een iets lager tempo na de solo, om vervolgens lekker uit te faden en je met een voldaan gevoel achter te laten.

Shadows Inside is een sterk album waarmee Miss May I zich als band van meerdere kanten laat zien en een mooi totaalplaatje schetst. Dit plaatje mag niet missen in de muziekbibliotheek van metalcore liefhebbers, of deze nou digitaal of fysiek is.

Score: 8,5/10
Release: 2 juni 2017
Label: SharpTone Records