ALBUM REVIEW: Vamps – Underworld

Japanse rockgroep Vamps bracht 28 april zijn nieuwe album Underworld uit, waarvan al vier singles uit waren. Sterker nog, Sin in Justice komt uit 2015 en zowel Inside of Me als Rise or Die zijn uit 2016 en zijn stuk voor stuk sterke tracks. Ook de laatste single Calling was een prima track. Met deze singles heeft Vamps dus best een hoge drempel gezet voor dit album.

Niet heel overtuigend

Het album is over het algemeen goed, maar de band laat hier en daar steken liggen. Het album opent met Underworld en dit werkte niet echt voor mij. De track is heel matig in vergelijking met het andere werk van de band en dat geldt al helemaal als we naar de singles kijken. De andere nummers waarin alleen Vamps te horen is zijn een stuk sterker, hoewel B.Y.O.B. (Bring Your Own Blood) in het specifiek toch wel echt matige coupletten heeft. Bleed for Me lijkt heel erg geïnspireerd te zijn door het nieuwere In this Moment werk, wat ik persoonlijk geen probleem vind. De rest van de nummers is, op de zeer catchy single Calling na, op het niveau dat de heren op vorige albums hadden.

Samenwerkingen

De band heeft op dit album met vier andere artiesten samengewerkt, met gemixte resultaten. Sin in Justice is samen met Apocalyptica gemaakt en schildert een interessante samenwerking in een heerlijk nummer. Inside of Me (met Chris Motionless van Motionless in White) was voor mij een directe hit, het nummer klinkt gewoon vet goed en is prima mee te zingen. Het nummer Break Free is in samenwerking met de mij onbekende Kamikaze Boy van Man with a Mission en lijkt niet echt speciaal in vergelijking met de rest van het album, behalve dan dat de vocals gewoon een stuk slechter zijn. Het laatste nummer is in samenwerking met Richard Z. Kruspe van Rammstein en Emigrate en draagt de naam Rise or Die. Dit nummer is, net als een aantal andere nummers, op het niveau dat we van Vamps mogen verwachten.

Het album is heel erg wisselend en steekt niet echt boven het oude werk uit, maar is gelukkig ook niet slechter. Het album wordt helaas vooral gedragen door de singles die al uit waren en brengt niet een nieuw nummer mee op dit niveau.

Score: 7/10
Releasedatum: 28 april 2017
Label: Eleven Seven Music