EP REVIEW: Jack the Envious – In Your Own Way

Het is weer eens tijd voor een EP review van een opkomende band. In dit geval gaat het om de tweede EP van Jack the EnviousIn Your Own Way geheten. Mocht je de band niet kennen, check dan vooral onze Discover feature over de band. Deze is hier terug te vinden. Om de band dan toch even een korte introductie te geven: het is een band die oorspronkelijk uit Israël komt, maar sinds kort  Engeland zijn thuisbasis heeft gemaakt. De heren hebben voorheen al een EP uitgebracht genaamd Pull You Down. Dit was in mijn ogen een uitstekende debuut EP.  Ik verwacht dan ook dat In Your Own Way net zo goed gaat zijn.

Vergelijking

Ik begin maar meteen met het vergelijken van beide EP’s. Waar ik bij de debuut EP een aantal nummers vond tegenvallen, is dat hier niet het geval. Nee, het is juist het tegenovergestelde: vrijwel iedere track is heerlijk om naar te luisteren en bepaalde tracks schreeuwen er gewoon om opnieuw afgespeeld te worden.  De EP is iets zwaarder dan Pull You Down en dat zorgt voor een aangename afwisseling in al het materiaal van de band. De meer softe tracks op In Your Own Way komen in de vorm van Shut Me Off  en Mrs. Grim. Dit zijn beide heerlijke tracks die ook zomaar op Pull You Down hadden kunnen staan. Dit puur om het feit dat ik het, vergeleken met de andere tracks en de oude EP, qua sound eerder op Pull You Down had verwacht. Om hier een beter beeld van te kregen raad ik je aan om beide EP’s te beluisteren en hier zelf over te oordelen.

Catchy en hard

Iedere track op het album is echt super catchy en hard. Wat ik probeer te zeggen is dat er een goed afwisseling tussen beide elementen is. Dit is goed terug te horen in vrijwel iedere track, maar vooral in Guilty en Never Look Down. Nu we het toch over deze tracks hebben: tijdens het luisteren van Guilty werd ik aangenaam verrast door een breakdown die eigenlijk een stylebreaker was. Hij past niet in het post-hardcore plaatje, maar de band heeft het wel laten werken. Het eerste wat ik dacht was dat de band dit niet zou kunnen overtreffen. Man, wat zat ik er naast! De heren deden dit dus met een perfect passende breakdown in Never Look Down.  Wat deze breakdown zo goed maakt is de opbouw, combinatie tussen zang en instrumenten en de uiteindelijke uitwerking. Deze track is in mijn ogen dan ook het hoogtepunt van het album en een uitstekende afsluiter van de EP.

Thema

De band heeft een terugkerend thema en het bericht wat de band wil achterlaten is een beetje cliché, maar dat maakt niet uit. De wereld om ons heen is vaak vijandig en het is tijd dat dit verandert. Dit wordt in iedere track duidelijk gemaakt, maar toch wel het meeste in Begging for More en Guilty. In Never Look Down is de tekst ”You’re the only one who can decide how long you have to walk in hell”  te horen. Deze tekst en de manier waarop frontman Nir Perlman dit zingt, maakt dat het krachtig overkomt en je doet laten denken.

Heeft de band met In Your Own Way de debuut EP overtroffen? Ja, dat hebben de heren in mijn ogen zeker weten gedaan. Het is een heerlijke EP waar vrijwel niets slechts op aan te merken is en dat is altijd mooi meegenomen. Ik hoop dan ook dat de band dit de komende jaren op muziek van dit kaliber blijft schrijven.

Eindbeoordeling: 9/10
Releasedatum: 14 juli 2017
Label: –