ALBUM REVIEW: The Homeless Gospel Choir Presents Normal

Waar denk je aan als je het woord ‘punk’ hoort? Wat het ook is, je kunt dit allemaal van de tafel vegen, want The Homeless Gospel Choir is hier om al je vooroordelen de deur te wijzen met zijn nieuwste album, Normal.

Ik leerde Derek Zanetti, het gezicht achter The Homeless Gospel Choir, kennen terwijl hij in zijn eentje, met een akoestische gitaar, de Melkweg (OZ) helemaal omver blies. Ik dacht dus ook dat dit schijfje vooral akoestische protest songs zou bevatten, maar Zanetti laat hier een stuk meer kanten van zichzelf zien. Crazy is bijvoorbeeld in de oude vertrouwde punkstijl, afsluiter Holy Shit heeft een koor en bij meerdere tracks komen er ook andere instrumenten even iets toevoegen. Hierdoor is dit album alleen al vol met verrassingen, maar daar houdt het niet op.

Met enige regelmaat komen er ook stukjes in voor (bijvoorbeeld bij Fear) die meer toneel zijn dan muziek, waardoor de sfeer van deze nummers heel goed overkomt. Het hele schijfje komt over als een dagboek van Zanetti, waarin hij regelmatig boos is op zichzelf en de wereld, maar ook gewoon omschrijft wat hij tegenkomt. Het voelt erg persoonlijk en vooral zodra de instrumenten wegvallen en alleen Zanetti en zijn gitaar overblijven, is het net alsof hij naast je staat en het verhaal vertelt.

Met dertig minuten aan draaitijd is het schijfje wel ietwat kort, maar dit schijfje is wel heel veelzijdig – als achtergrondmuziek werkt het lekker, als je even afleiding nodig hebt is dit een goede keuze, of gewoon voor de lol opzetten kan natuurlijk ook. De vrouwelijke achtergrondvocals bij bepaalde nummers werken ergens wel, het geeft het een ielere vibe, al ben ik nooit een fan geweest van achtergrondvocals die erg afwijken van de main vocalen.

De tracks komen al flink tot leven op het album, maar ik weet dat The Homeless Gospel Choir pas op het podium op zijn best is. Normal is een goede manier om de tijd tot de volgende Nederlandse show te verdoen, want het echte werk vindt pas plaats tijdens zo’n show. Dit is dus, in zekere zin, een protest review: pas zodra hij weer in het land is geweest, kan ik mijn volledige mening geven. Tot die tijd moeten jullie het hiermee doen.

Cijfer: 8/10
Label: A-F Records
Releasedatum: 19 augustus 2017