ALBUM REVIEW: Thy Art is Murder – Dear Desolation

Eind vorig jaar werden deathcore fans geschokt door een niet al te goed ontvangen album van Suicide Silence. Vervolgens keerde CJ McMahon terug naar Thy Art is Murder en iedereen leek weer vol hoop. Na veel goede albums binnen het genre dit jaar komt 18 augustus Thy Art is Murder’s Dear Desolation uit, een plaat waarop de band zegt te focussen op harde muziek, zonder daarbij te letten op of ze het labeltje ‘deathcore’ nog wel verdienen. De singles duiden er in ieder geval op dat ze niet dezelfde gigantische verandering willen maken als Suicide Silence, maar dat we gewoon een loodzwaar album kunnen verwachten.

Klap in gezicht of flink rammen?

Iedereen die bang was dat het album geen goede klap in je gezicht kon leveren kan ik hier geruststellen, want ieder nummer ramt gewoon lekker hard door. Dit is dan een klein beetje met uitzondering van het nummer Death Dealer, welk een stukje rustiger is en meer de nadruk op het duistere geluid lijkt te leggen. Wat me wel redelijk opvalt aan het album is dat de eerste zeven tracks stuk voor stuk gewoon goed zijn, maar dat vervolgens Fire in the Sky en Into Chaos We Climb toch wat minder zijn. De band maakt dit nog wel een beetje goed met afsluiter The Final Curtain, maar het is toch een minder sterk einde op dit album.

Om even over te stappen naar nummers die me wel bevallen hebben we sowieso Slaves Beyond Death en Son of Misery, welke al als singles waren uitgebracht, alleen al omdat de tracks gewoon je lichaam oproepen om op wat voor manier dan ook mee te bewegen. Aan nieuwe nummers voeg ik dan graag Puppet Master en The Skin of the Serpent toe, waarvan Puppet Master gewoon flink beukt terwijl The Skin of the Serpent toch op een net iets andere manier zwaar is.

Al met al brengt Thy Art is Murder ons met Dear Desolation gewoon een retesterk, loeizwaar album. Ieder album heeft wel tracks die niet je favoriet zijn en ook dit album is daarin dus geen uitzondering. Als je wil weten of je het nog deathcore mag noemen zul je zelf moeten luisteren, want ik ben niet echt een aanhanger van labeltjes. Mocht je de band live willen zien, dan staat deze op woensdag 25 oktober in Patronaat (Haarlem).

Score: 8/10
Releasedatum: 18 augustus 2017
Label: Nuclear Blast Records