ALBUM REVIEW: Arch Enemy – Will to Power

Na het vertrek van vocaliste Angela Gossow wist Arch Enemy Alissa White-Gluz te strikken, die op War Eternal meteen heeft laten zien dat ze zeker niet onder doet voor haar voorganger. Ondertussen heeft de band gitarist Nick Cordle vervangen met ex-Nevermore gitarist Jeff Loomis en ik kon zelf niks anders dan vooruit kijken naar het resultaat dat hieruit voort zou komen. Will to Power komt 8 september uit en zal het resultaat aan de wereld laten horen, hoewel singles The World Is Yours en The Eagle Flies Alone er al op lijken te duiden dat het een heerlijk plaatje gaat worden.

Prachtige mix

Vanaf opener Set Flame to the Night is het duidelijk dat de band al even mee doet. De gitaren gaan van rauwe riffs naar symfonische solos, de drums hadden naar mijn mening niet beter gekund en Alissa is duidelijk niet bang om te laten zien dat ze van meerdere markten thuis is. Hier komt nog eens bovenop dat de bandleden goed op elkaar zijn ingespeeld, want het klinkt duidelijk als een geheel en niet een bijeen geraapt zootje. Waar haar vocale stijl op War Eternal redelijk in hetzelfde straatje bleef, zit er op Will to Power duidelijk meer variatie in de screams en op de track Reason to Believe krijgen we zelfs cleans te horen die zeker niet mis zijn. De singles geven ditmaal een duidelijke blik van wat er op het album te verwachten is, want de meeste tracks doen niet voor elkaar ten onder.

Voor ieder wat wils

Bij een band die ondertussen al zo’n 20 jaar meedraait mag je natuurlijk wel verwachten dat ze van meerdere markten thuis zijn en Arch Enemy toont dit kunstje perfect. Zo zijn Blood in the Water en Murder Scene wat meer groovy, waardoor je je hoofd gewoon niet stil kan houden. Aan de andere kant heb je dan weer tracks als The Race, First Day in Hell en My Shadow and I die beproeven hoe zwaar je oren het kunnen hebben. Singles The World Is Yours en The Eagle Flies Alone zijn vooral van meerdere markten thuis, maar ook A Fight I Must Win, mijn favoriete track en de afsluiter van het album, neemt je mee op een ongelooflijke muzikale reis na zijn intro van ongeveer een minuut.

Eindbeoordeling

Arch Enemy dwingt het respect dat hij verdient af en levert ijzersterk werk. De band laat, zoals we van hem verwachten, geen steken vallen op het album en maakt zo toch wel een beetje goed dat War Eternal al drie jaar zonder opvolger zat.

Score: 9,5/10
Releasedatum: 8 september 2017
Label: Century Media Records