ALBUM REVIEW: We Came as Romans – Cold Like War

Op 20 oktober komt We Came as Romans met een nieuw album, genaamd Cold Like War. Ik heb zelf tot voorheen nooit echt de moeite genomen verder te kijken dan de paar covers die de band heeft gedaan, maar de nieuwe single, die zijn naam met het album deelt, heeft daar voor mij verandering in gebracht. Hoewel ik niet kan zeggen dat ik de oude nummers slecht vind, ben ik toch meer benieuwd naar wat het nieuwe album te bieden heeft, omdat de stijl van Cold Like War (het nummer, om verwarring te voorkomen) mij meer aanspreekt dan het meeste van wat ik tot nu toe van de band gehoord heb.

Sterk album

Cold Like War is een ongelooflijk sterk album. Elk van de tien nummers op het album bevat zijn eigen charme en bijna iedere track lijkt een eigen stijl te hebben. Dit zorgt ervoor dat het album prettig wegluistert zonder dat je halverwege het album al verveeld zit te wachten of er nog iets anders gaat komen. Zelfs als je er wel zo bij zit na het halve album heeft We Came as Romans een verrassing voor je: Encoder breekt de stijl van het album compleet met elektronica. De intro had mijn interesse al, maar op het moment dat het nummer daadwerkelijk losgaat, word je omver geblazen. Het was niet het nummer dat ik op het album verwachtte, maar het is zeker mijn favoriet op het album.

Elektronisch zwaar

De band lijkt het gebruik van elektronica niet als extra element te zien, maar verweeft dit gewoon in zijn muziek. Zo voegt het in Cold Like War een atmosferische tint toe, terwijl het in bijvoorbeeld Lost in the Moment een wat meer pop-achtig gevoel creĆ«ert. Hiernaast heeft de band gewoon flink zware stukken in het album zitten. Zo tonen Vultures with Clipped Wings en If There’s Nothing to See duidelijk dat de band weet hoe hij een stevig nummer moet afleveren dat live een moshpit garandeert.

Cold Like War is zeker een van de beste albums die dit jaar is uitgekomen, als je het aan mij vraagt. Het album staat sterk in ieder aspect en bied meer dan genoeg afwisseling om voor iedereen wel iets te bieden te hebben.

Score: 9/10
Releasedatum: 20 oktober 2017
Label: Sharptone Records