LIVE REVIEW: Submit Fest

Het is 22 oktober en ik bevind me op een plek waar ik al eens eerder had willen zijn, maar toch nog nooit geweest ben. Submit Fest vind plaats in Baroeg (Rotterdam), wat voor mij de dichstbijzijnde concertzaal is. Het festival is hier vandaag om zijn eerste editie ooit neer te zetten en heeft een prima line-up verzameld: 2 Years to Apocalypse, Transient State, For I am King, Copia, Spoil Engine, Exist Immortal en Deadly Circus Fire zullen vandaag op het podium staan.

Opener van de dag is het Nederlandse 2 Years to Apocalypse. De band start met een redelijk lege zaal maar weet dessalniettemin flink wat beweging in de aanwezige nekspieren te krijgen. De band combineert de charmes van tweestemmige metalcore met die van een female fronted band en heeft een lekker melodieus randje aan zijn muziek zitten. De band speelt lekker strak en ook de vocals klinken heerlijk. Hoewel de band maar een halfuurtje speelt, krijg ik toch al de neiging deze te supporten door wat merch te kopen, maar als ik merk dat ze halverwege de volgende set al weg zijn omdat ze nog ergens heen moesten, ben ik toch een beetje teleurgesteld.

Meer Nederlandse trots vinden we twintig minuutjes later in Transient State. De band leunt wat meer richting de progressieve kant. Deze brengt dan ook wat meer snaren met zich mee en laat duidelijk merken dat hij hier goed mee overweg kan, want de muziek klinkt heerlijk en vloeit lekker. Dit wordt afgetopt door frontman Jeoffrey die heen en weer gaat tussen zang, screams en grunts zonder enige merkbare moeite. Vooral voor een band die pas in maart zijn debuutalbum uitbracht, was dit echt een heerlijke show en ik zie graag wat deze band in de toekomst nog te brengen heeft.

Dan is het weer even twintig minuten wachten voor de laatste Nederlandse band die op Submit Fest speelt: For I am King. De band brengt een lekker potje melodic death metal waarop de pitters flink hard gaan. De set is heerlijk en zit vol met shreddende solos, harde riffs en gruwelijke vocalen. Er is voldoende tijd voor een stevig aantal nummertjes, een praatje naar het publiek en frontwoman Alma komt ook nog even tussen het enthousiaste publiek staan headbangen voor de stevige set ten einde loopt.

Na het Nederlandse deel van het festival beginnen we meteen met gasten die van ver komen: het Australische Copia is hier voor zijn eerste Nederlandse show. De progressieve metalcore band speelt een heerlijke set en zelfs de geluidseffecten op de vocals van Andrew Bishop worden gewoon meegenomen in de muziek; hij regelt deze namelijk met een paneel bij zijn voeten. Ook bij Copia mogen de nekspieren flink gestrekt worden en kan de pit weer flink losgaan. De band lijkt wel een beetje last te hebben van de tijd waarop hij speelt, want het lijkt erop dat vooral aan het begin van zijn set veel mensen even een hapje aan het eten zijn.

Helaas zijn er dus geen Nederlandse bands meer om te supporten, maar wel een Belgische en dat is bijna net zo goed. In dit geval is dit Spoil Engine, die zijn hele setlijst aan zijn nieuwste release Stormsleeper heeft gewijd, waarvan je de review hier kan lezen. Ook onze zuiderburen kunnen op een stevige moshpit en voldoende deinende hoofden rekenen. De band zet een dikke set neer, staat positief en energiek op het podium en zoekt genoeg interactie met het publiek. Zowel aan de sound als aan de presentatie is te merken dat deze band al even meedraait in de scene.

Als volgende mag het Engelse Exist Immortal het podium betreden. De progressieve metal van de band brengt een interessante combinatie tussen technische riffs en catchy vocals. De band laat zich rustig van alle kanten zien en betrekt het publiek goed bij zijn show, hoewel dit publiek zo ondertussen al een beetje in grootte aan het afnemen is. Gelukkig ontbreekt de activiteit in dit publiek niet, want dat zou zonde zijn bij een band als deze!

Afsluiter van de avond is een tweede Engelse band. Deadly Circus Fire brengt de meest progressieve set van de dag en maakt er ook daadwerkelijk een circusshow van. Nieuwe frontman David Pear vliegt over het podium, hangt aan het plafond, springt op versterkers en raast door het publiek. Ook de instrumenten zien er apart uit: beide snaarinstrumenten waarmee de band begon zijn in zwarte duct tape ingepakt en ook de drummer zit lekker beweeglijk achter zijn kit. De band zet een stevige show neer en maant het overgebleven publiek goed aan om mee te headbangen, moshen of te schreeuwen. Een waardig einde voor Submit Fest dus!

Met zulke vette bands als dat er stonden voor de eerste editie van Submit Fest en de prijs die hiertegenover stond, maken het zeker tot een festival om in de gaten te houden voor iedere fan van progressive metal, metalcore en melodic death. Ik zou graag zeggen dat geen haar op mijn lichaam spijt had van deze dag, maar van dat vele bewegen ben ik wel gesloopt!