ALBUM REVIEW: Like Moths to Flames – Dark Divine

Het lijkt me sterk dat je Like Moths to Flames nog niet kent. De heren draaien al een aantal jaren mee en behoren ondertussen tot de grote jongens in de scene, maar wie ben ik om je niet alsnog aan de band te introduceren. Het is een vijfkoppige band uit Columbus, Ohio. De heren maken heerlijke metalcore en zijn ondertussen al toe aan hun vierde album. Dit plaatje heet Dark Divine en is op 3 november uitgekomen. Ik heb hoge verwachtingen voor dit album en ben dus ook benieuwd of de band deze waar gaat maken.

Typisch album

Het album is in zekere zinnen een typisch Like Moths to Flames album. Het is pessimistisch, donker, ietwat deprimerend en lekker zwaar. Ondanks dat het een typisch album is, voelt het toch nieuw en authentiek aan. De band is gaan experimenteren en heeft naast het vertrouwde geschreeuw iets meer zang in zijn muziek verwerkt. Meer zang dan ik eigenlijk van de band gewend ben. Het zorgt voor een aangename afwisseling, maar neemt de hardere kant van de muziek niet weg. Neem bijvoorbeeld Shallow Truths for Shallow Minds: het begint lekker hard, de cleans kicken in en het is nog steeds hetzelfde nummer. Op meerdere momenten op Dark Divine komt dit naar voren en het is iets dat we de band nog weinig eerder hebben horen doen.

Begin tot einde

Het album wordt geopend door New Plagues. Na een korte intro barst het muzikale geweld los. Ik verwacht eigenlijk ook niet anders van de band. Wat toch opvalt is dat er,  zoals al eerder benoemd, meer cleans in de muziek zitten. Dit is in vrijwel iedere track te horen, zo ook in de titel track: Dark Divine, één van mijn favorieten. Het is een heerlijke track die heerlijk afwisselt tussen hard en zacht. Dit zorgt voor een aangename afwisseling op het album. Voor je het weet ben je halverwege het album en daar vind je From the Dust Returned. Opnieuw een uitblinkertje, voornamelijk omdat het mij doet denken aan het oudere werk van de band. Het is instrumentaal en vocaal gezien een track die je op When We Don’t Exist zou kunnen vinden. Een typische Like Moths to Flames zoals we de heren kennen dus. Na een rustig begin, sluit het album snoeihard af met False Idols. Ik vind het persoonlijk best fijn dat de heren het album zo afsluiten. Ze gaan nog een keertje helemaal los en dan is het afgelopen, net zoals ze met hun live shows doen!

Foutloos

Het is een heerlijk album waar ik vrijwel niets negatiefs op heb aan te merken. Het is wellicht het beste album dat de heren hebben uitgebracht. Het heeft alles dat je van een Like Moths to Flames album verwacht. Het feit dat de band meer cleans in zijn muziek heeft gestopt en daarmee de zang van Chris Roetter meer naar voren haalt, werkt in het voordeel van de band.

Eindbeoordeling: 9/10
Releasedatum: 3 november 2017
Label: Rise Records