LIVE REVIEW: Northlane in Dynamo

Vrijdag 24 november staat Northlane op de mainstage van Dynamo. Nou kan de band dit natuurlijk niet in zijn uppie. Op deze avond mogen Erra, Invent, Animate en landgenoten Ocean Grove het publiek warm spelen. Naar mijn mening is deze line-up wel een goede keuze, aangezien ieder van de bands een beetje een aparte invulling aan de metalcore geeft.

De avond begint met Ocean Grove, die zijn “odd world music” ten gehore mag brengen aan een zaal die, zodra de band begint, toch al voor een derde gevuld is. De aankleding van enkele van de heren is een beetje apart, wat versterkt wordt door het feit dat de anderen er dus wel “normaal” uit zien. De band klinkt prima en in tegenstelling tot zijn vorige optreden in mei worden dit keer wel de stemvervormende effecten gebruikt, die op het album ook aanwezig zijn. Gelukkig is de set naast fijn om te horen ook fijn om te zien, op het feit na dat frontman Luke Holmes een beetje zenuwachtig/onzeker lijkt, wat vooral aan zijn twijfelige “richt de microfoon de zaal in” momenten te merken is. Veel reactie krijgt de band niet echter niet, behalve bij afsluiter Stratosphere Love.

De zaal is ondertussen al flink voller gelopen en Invent, Animate mag nu het podium op. In de eerste dertig seconden valt het al op dat de frontman absoluut geen warming up heeft gedaan, want helder klinkt hij niet. Naarmate de set vordert trekt dit bij, maar zeker niet helemaal. Instrumentaal klinkt de band, die een stevige pot beukende metalcore maakt, best wel prima. Het verbaast me dan ook niks dat men in de moshpit lekker los aan het gaan is, want daar is de muziek van dit viertal wel voor gemaakt.

Laatste support van de avond is Erra. Het geluid van deze heren ligt redelijk dicht bij dat van Northlane. De band is net iets zwaarder, hangt nog iets meer aan hier en daar wat djents en heeft wat minder zang. Ook het echt zweverige wat Northlane soms heeft blijft grotendeels uit. De band speelt een heerlijke set en het publiek reageert goed: de moshpit die Invent, Animate had keert terug en er zijn flink wat hoofden op de muziek aan het deinen.

Het is hierna nog een halfuurtje wachten, maar dan is het moment eindelijk daar: Northlane betreedt het Eindhovense podium. De band heeft zijn set duidelijk toegespitst op zijn nieuwste schijfje, Mesmer, waar hij uiteindelijk acht nummers van speelt (tegenover zes tracks van andere albums). De show klinkt heerlijk: instrumenteel zit alles lekker in elkaar en ook frontman Marcus Bridge is duidelijk in zijn element.

Naast het feit dat de show lekker klinkt, is het ook een heerlijke show om te zien. De band staat energiek op het podium en dit weerspiegelt zich goed in de zaal. Het publiek zingt mee waar mogelijk en voegt op die manier nog wat extra’s toe aan de überhaupt al prachtige muziek die uit de speakers schalt. Na dertien nummertjes verlaat de band het podium, maar we hoeven niet zonder toegift naar huis; Paragon wordt gespeeld en opgedragen aan de overleden Tom Searle (Architects).

Al in al is het een goede bak metalcore geweest en heb ik niet alleen alle hoeken van de zaal, maar ook van het genre kunnen zien. Northlane zorgt altijd voor een goede show en deze keer is zeker geen uitzondering geweest. Heb je nu ook een post-concert dip? Geniet dan nog even na van de show met de foto’s van Lenny van Dijk hieronder!

« 1 van 2 »