LIVE REVIEW: The Charm the Fury in Groene Engel

Als je The Charm the Fury nog niet kent, ga je schamen en kijk snel op YouTube. De band heeft inmiddels al flink wat festivals en voorprogramma’s gedaan en het enige dat nog echt miste, was een headlinertour. Deze heeft op 25 november zijn kickoff gekregen in de Groene Engel, in Oss, en wij waren daar natuurlijk bij.

Inferum

De avond opent met de heren van Inferum, die een paar maanden geleden ook op Baroeg Open Air te vinden waren. De eerste knikkende hoofden zijn al te vinden tijdens de set van de heren en voor de liefhebbers van het death-genre zal dit vast leuk zijn geweest, maar ikzelf mis wat variatie in de nummers die langskomen. De frontman stampt wel flink het podium over en laat zijn meest boze gezichten zien, maar krijgt het niet helemaal voor elkaar het publiek ook echt te activeren. Het podium staat in ieder geval lekker stevig, zoveel zijn we wijzer geworden van deze set.

Sisters of Suffocation

Van boze mannen gaan we naar de iets minder boos lijkende vrouwen van Sisters of Suffocation. Hier wordt al wat meer tussen de nummers in gepraat, wat al zorgt voor een meer toegankelijkere set. Ook is er meer variatie in de nummers, waardoor het voor mij al meteen een stuk leuker wordt. Het is vooral leuk om de betekenis van de nummers, die regelmatig van tevoren even worden uitgelegd, te proberen terug te vinden in het nummer zelf. De dames stampen iets minder het podium over dan Inferum, maar zijn alsnog lekker actief en hebben er duidelijk zin in, waardoor het net wat beter overkomt dan de eerste opener.

De hoofdact: The Charm the Fury

Tijd voor iets genderneutraals… Okay, ik hoor de mensen al schreeuwen en protesteren, dus die grap zal ik niet verder doorzetten. Het is in ieder geval wel tijd voor The Charm the Fury om zijn eerste Nederlandse clubtour af te trappen! Er wordt tijdens de set verteld dat dit de eerste headlinende clubtour ooit is voor de band en meteen de langste set die er tot nu toe is gespeeld, dus we worden meteen verwend met allemaal primeurs. Je merkt het niet aan de dame en heren, dat er niet eerder zolang is gespeeld, want de energie blijft er van begin tot eind in. Het publiek wordt gecommandeerd om te bewegen, de moshpit moet groter en richting het einde van de set is er een wall of death die minstens de halve zaal in beslag neemt. Dat het hierbij ook nog strak klinkt is mooi meegenomen. Zelfs de cleans, waar frontvrouw Caroline Westerdorp voor Blood & Salt nog aangeeft ietwat nerveus over te zijn, klinken goed. Laat die zenuwen de volgende keer dus maar zitten, want die zijn nergens voor nodig!

Ik zou je ten zeerste aanraden om The Charm the Fury deze tour te gaan zien, want als deze stijgende lijn doorzet, zal dit de eerste en laatste tour zijn in zulke kleine zalen. Support your locals, zoals de band zelf ook al meerdere malen zei tijdens de set, helemaal zolang ze nog locals zijn, want The Charm the Fury zal dat echt niet lang meer zijn.