ALBUM REVIEW: Arkona – Khram

Het Russische Arkona draait ondertussen al 16 jaar mee. Gisteren bracht de pagan/folk metal formatie zijn achtste album uit onder de naam Khram. De band trekt naar zeggen veel invloed uit Slavische folklore, maar ik versta geen Russisch dus ik kan dit niet bevestigen. Vocaliste Masha “Scream” heeft death growls onder de knie en is niet bang om deze te gebruiken, om zo de band goed te onderscheiden in de grote groep aan folk metal bands.

Een uniek geluid

Het eerste wat ik over dit album kwijt wil, is dat het best zwaar weg luistert. Misschien is het omdat ik zelf nog niet echt in aanraking met de band ben gekomen, maar de band heeft duidelijk zijn invloeden uit de black metal gehaald. Het heeft alleen maar positief effect op het geluid, maar het is in ieder geval voor mij een flinke kluif. Vanaf intronummer Mantra heeft het album al een duistere sound die ik tot noch toe bij geen enkele andere folk/pagan band heb gevonden. Als ik zo’n 20 minuten na het indrukken van de ‘play’ knop halverwege Tseluya zhizn’ zit ben ik wat meer gewend geraakt aan het geluid dat Arkona brengt en begint zich in mijn hoofd een beeld te vormen bij de muziek, een duister ritueel in een sneeuwovergoten bos.

Een ware reis

Het gemiddelde nummer op het album is rond de tien minuten lang en bevat zo veel verschillende elementen dat ik ze niet eens allemaal uit zou kunnen lichten. De band gaat moeiteloos heen en weer tussen een licht ambiente black metal sound en heerlijke stukken instrumentale folk en omvat zonder moeite alles wat hier ook maar een beetje tussenin ligt. Het album is een ware reis door de muziek en zelfs zonder ook maar een woord te verstaan krijg ik een vaag gevoel van het verhaal dat verteld wordt. Khram zorgt er meermalig voor dat ik achteruit ga zitten in mijn stoel en focus op de muziek, een neiging die ik tot noch toe bijna niet gehad heb.

Arkona zet met Khram een stevig muzikaal meesterwerk neer. Het is even doorbijten om  door de 74 minuten aan duistere folk heen te komen, maar naderhand kun je tevreden zijn over jezelf en het album. Ik heb na het luisteren van dit album niets dan respect voor de band en ik zal zeker ook eens een kijkje nemen naar zijn andere materiaal.

Score: 9,5/10
Releasedatum: 19 januari