ALBUM REVIEW: Mammoth Grinder – Cosmic Crypt

Bandnamen zijn belangrijk. Je naam moet goed in het gehoor liggen, maar in het metal landschap tegelijkertijd ook een idee geven wat voor muziek je maakt. Je begrijpt, een naam als Mammoth Grinder voldoet hier bij uitstek aan. Deze mannen uit Austin, Texas spelen ‘punk-inflected death metal’, een combinatie die denk ik toch wel voor wat strakkere broeken zorgt bij menig metalhead. Op 26 januari brengen zij ons hun nieuwste album, Cosmic Crypt. Okee, het feit dat de naam net zo goed een level kan zijn uit een Banjo Kazooie game zal ik maar even terzijde laten. Laat de muziek spreken!

Oh, de titels…

De opener, Grimmenstein, (proest) knalt in ieder geval lekker je speakers uit en de omschrijving ‘punk-inflected death metal’ wordt gelijk overduidelijk. De invloeden worden lekker gemengd. Met name in het drumwerk zijn de punk invloeden te merken, terwijl de gitaren meer richting de death metal leunen. Deze wordt opgevolgd door Servant of the Most High (een tracknaam die zo bij Cannabis Corpse vandaan had kunnen komen), een nummer met eenzelfde soort tempo als z’n voorganger. Net wat te traag voor mijn smaak. Blazing Burst (nog zo’n Cannabis Corpse titel) gooit het tempo een flink stuk omhoog. Dit tempo blijft ook zo hoog voor het grootste gedeelte. Het gaat vaak snel en hard. Heerlijk.

Klunk

Wat me wel opvalt is dat hoe verder het album gaat, hoe minder de punk invloeden zich lijken te laten zien. Ook werken deze invloeden niet altijd even gladjes. Zeker Human is Obsolete gooit het punkgeluid erin met een bijna hoorbare ‘klunk’, alsof er een hendel wordt omgegooid. Misschien ligt het aan mij, maar hoewel ik niet kan ontkennen dat de mannen van Mammoth Grinder weten wat ze doen met hun instrumenten, krijg ik toch een beetje het gevoel dat ze soms eventjes niet goed weten hoe ze de twee geluiden moeten combineren. Het is geen heel groot probleem. Het is meer als een knaagdier dat aan je enkels hangt: zolang je er niet specifiek op let, is het meer een licht ongemak dan iets waar je je echt aan ergert. Dit verklaart ook wellicht waarom het een relatief kort album is. 11 nummers die in totaal nog geen half uur lang zijn. Dit noemen wij dan ook in professionele termen een ‘snack album’.

Luister: Mammoth Grinder - Servant of the Most High

Probleem

Wat wel een probleem is, is het feit dit album ook iets heeft meegenomen uit het punk genre wat het wat mij betreft best achterwege had kunnen laten: het mixwerk. Ik ben geen productienerd, maar de mix klinkt hier verkeerd. De drums, als ze niet ietwat oneven klinken in de mix, hebben soms de neiging om de gitaren naar de achtergrond te drukken, ik hoor praktisch geen bas en ik zou bijna denken dat de vocalist een meter of twee bij de microfoon vandaan stond tijdens de opnames. Wederom, dit is geen heel groot probleem, maar meer iets waar ik me lichtelijk aan erger. Plus, er zullen vast genoeg mensen zijn die dit geen probleem vinden of het zelfs een goed geluid vinden, wie weet.

Cosmic Crypt is een album waar ik begon met gemengde gevoelens die langzaam wat concreter werden in een positieve zin. Mammoth Grinder heeft een stijl die zeer apart is en eentje die ik best wel wat meer zou willen horen. Ik ga hier niet als een stuk ongeduld wachten op het volgende album of EP, maar mijn antennes gaan deze mannen toch een beetje in de gaten houden.

Eindcijfer: 7.5/10
Releasedatum: 26 januari 2018
Label: Relapse Records