ALBUM REVIEW: Therion – Beloved Antichrist

Wat nou als je graag een imposante metalopera uit wil brengen, maar iedereen en zijn moeder dit tegenwoordig doet? Hoe trek je dan nog de aandacht? Dit moeten de leden van Therion zich hebben afgevraagd toen ze met het idee voor Beloved Antichrist kwamen. Het album spant over een indrukwekkende drie uur aan speeltijd en is gebaseerd op Vladimir Soloviev’s boek A Story of Antichrist. Een risico wat ik voorzie in een album dat zo lang duurt is dat je bij veel mensen de aandacht kwijt gaat raken.

Drie uur zonder verveling

Met bijna 30 vocalisten verspreid over 46 nummers zorgt de band ervoor dat deze productie weinig repetitie kent in deze drie uur. Mede hierdoor is het een stuk beter uit te houden om het hele album aan een stuk door te luisteren, maar ik zal dit zelf in ieder geval geen tweede keer doen; na ongeveer anderhalf uur begin ik toch wel genoeg te krijgen van het feit dat alles binnen dezelfde stijl valt. Gelukkig blijft het album een reis door ups en downs. Hoewel ik zelf niet bekend ben met Soloviev’s boek, merk ik na het lezen van een samenvatting dat Therion grotendeels bij het verhaal van A Story of Antichrist blijft. Het verhaal wordt als het ware door de opera verder gedragen en krijgt zo nog een extra dimensie.

Geen vernieuwing

Muzikaal staat de band sterk, maar lijkt hij geen nieuwe gronden te verkennen. We behouden de symfonische metal met opera vocals zoals we die ook van bijvoorbeeld Nightwish kennen. Ergens vind ik dit wel zonde, want binnen een project van drie uur zou je toch echt zeggen dat er ergens wel tijd moet zijn om te experimenteren. Aan de andere kant begrijp ik echter weer dat de band bij het klassieke beeld van een opera wil blijven en dat Beloved Antichrist vast en zeker al genoeg werk heeft gekost. Het niveau van het album is over het grootste gedeelte best prima, hoewel ik persoonlijk enkele stukken als ‘saai’ zou bestempelen omdat er voor mij gewoon niet genoeg pit in zit.

Ik vind het verbazingwekkend dat de band een album van drie uur neer heeft weten te zetten dat niet verveelt. Dat geeft bonuspunten en het niveau is goed, maar er is weinig experimenteel of vernieuwend aan.

Score: 7,5/10
Releasedatum: 9 februari 2018
Label: Nuclear Blast