LIVE REVIEW: Korpiklaani in Melkweg

Gisteravond was het in de Melkweg tijd om je drinkhoorn te heffen op een heerlijke folk metal line-up. Korpiklaani, Heidevolk, Arkona en TrollfesT zouden deze avond ombouwen tot een stevig feestje gevuld met pits en pils, dansjes en drankjes in een stevig gevulde Max.

Aan TrollfesT was de taak om dit avondje te openen. De band, gehuld in mijnerskleding met geel/zwarte schmink, wist al vanaf het begin een lach op mijn gezicht te toveren met de richting ska leunende troll metal die de heren brengen. De heren speelden een lekkere set en straalden zelf ook gewoon het geluk zelve uit. Naast hun eigen repertoire speelde de band ook een heerlijke cover van Britney SpearsToxic, inclusief half gepaste heupbewegingen.

Na de vreugdige set van TrollfesT kwamen we aan bij het duistere Arkona, die de zaal omver wist te blazen met zijn kruising tussen black en folk metal. Hoewel de show zelf gewoon rechttoe rechtaan is, zorgden de aankleding en de verlichting voor een ervaring van een hoger niveau. De licht atmosferische muziek van de band zorgde voor genoeg knikkende hoofden in het publiek, inclusief wapperende haartjes. Na een hoop afwisseling tussen gebulder en heerlijke folk eindigden we heerlijk dansend, om zo de overgang wat vloeiender te maken.

Deze overgang is die naar het Gelderse Heidevolk. De heren speelden hier in Amsterdam toch wel een soort thuiswedstrijd en dit was duidelijk aan het publiek te merken. Veel mensen konden in ieder geval een deel van de Nederlandse teksten meezingen en daardoor leek men meer plezier te hebben bij deze set, zowel in de zaal als op het podium. Zowel nieuwe als oude nummers vlogen voorbij, met onder andere een Nederlandse versie van A Wolf in my Heart, welke naar mijn mening toch wel wat beter klonk dan het Engelse origineel.

De avond, die tot nu toe prima verliep, eindigde met Korpiklaani. De band werd helaas tijdens de eerste twee nummers geplaagd door een gebrek aan gitaargeluid, maar dat mocht de pret natuurlijk niet bederven. De opzwepende muziek van de heren creƫerde een stevige pit die lekker hard ging. Met een backdrop die de gehele achterkant van de zaal omtoverde tot een bos werkten de heren een setlist af van bijna 20 nummers, inclusief een nummer van het nieuwe album dat deze zomer uit zou moeten komen.

Uiteindelijk was dit een zeer geslaagde avond en ik kan je dan ook zonder enige twijfel aanraden om ieder van deze bands een keer live te bezoeken!