LIVE REVIEW: Nothing More in Victorie, Alkmaar

Nothing More had tijdens hun Europese tour met Stone Sour nog een paar data vrij, dus besloten ze om nog een aantal headlineshows te geven. Op zondag 10 juni stonden ze samen met het Rotterdamse Life’s Electric in Podium Victorie in Alkmaar.

Life’s Electric, die eerder al eens voor onder andere Sixx:A.M. mochten openen, trapte de avond af. Zijn set, die ongeveer dertig minuten duurde, bevatte voornamelijk energieke nummers. Het lukte hem op die manier om het publiek goed op te warmen en ze kregen na elk nummer dan ook terecht een groot applaus. Het enige minpuntje is wellicht dat de relatief gezien minder energieke nummers aan het eind van de set werden gespeeld, maar desondanks wisten de Rotterdammers kwalitatief gezien een erg goede show neergezet. Dit jaar komt hun debuutalbum uit, dus zeker een talent van eigen bodem om in de gaten te houden.

Rond 21.00 kwam Nothing More, die eerder dit jaar nog voor 3 Grammy’s genomineerd was, op. Net als een half jaar geleden in de Melkweg zette hij een strakke en energieke set neer. De zaal kwam helemaal tot leven en doordat een deel van de tijd de microfoon van leadzanger Jonny Hawkins relatief zacht stond, was het goed te horen dat het publiek bij elk nummer keihard meezong. Toch laat Jonny horen dat zijn stem ook live de juiste tonen aan kan slaan. Om tussen de nummers tot rust te komen maakten de heren, net als op hun nieuwste album The Stories We Tell Ourselves, gebruik van rustige muzikale interludes met filosofische teksten van Alan Watts. De band zorgde op die manier voor een goede afwisseling gedurende zijn optreden.

De harmonie tussen de bandleden en de experimentele elementen in de set zorgden ervoor dat ze een spectaculaire show neer hebben gezet. Zo doen ze de drumsolo met z’n vieren en hebben ze ook hun zogenaamde “schorpioen”, een soort riser met wat snufjes, waaronder een snare en basdrum ingebouwd, bij zich waar ze ook een gitaar in zetten waarop ze gaan drummen. Één van de grootste spektakelstukken komt aan het einde van de set, wanneer ze een cover van Skrillex doen. Dit keer hadden ze ook de katapult van hun “schorpioen” meegenomen. Deze machine klapt een paar meter omhoog als Jonny erop springt, wat voor een spectaculair aanzien zorgt. Ondanks dat de zaal helaas verre van uitverkocht was, genoten de bandleden zichtbaar van hun optreden en zorgden ze ervoor dat hun muziek nog meer tot leven komt dan op hun albums.

Al met al zet Nothing More wederom een snaarstrakke show neer en dan is een goed voorprogramma als Life’s Electric een bonus. De fans die na de show nog een tijdje bleven, kondenhun avond helemaal compleet maken door alle bandleden te ontmoeten. Hier gaf de band al te kennen dat ze hopen dit najaar weer naar Nederland te komen, want ze vinden het leuk hier en “everyone seems so happy here.” Als het klopt dat ze later dit jaar weer komen, dan worden we zeker erg blij, want Nothing More is een rockband met spectaculaire concerten die je gewoonweg een keer mee moet maken.