FESTIVAL REVIEW: Jera On Air 2018

Jera On Air heeft een beetje een stoffig imago. Oh wacht, nee, de 2018 editie was gewoon flink stoffig door de hitte en droogte van de afgelopen tijd. Het festival zelf is verre van stoffig, wat blijkt uit het feit dat het voor het eerst in de geschiedenis compleet uitverkocht is. Ik kan je nu al verklappen dat dit zeker met een reden was, maar wat die redenen dan waren, lees je in de rest van de review.

Jera On Air 2018. Credit: Lenny van Dijk

Jera On Air is een festival voor liefhebbers van hardcore, metal en punk. Dit jaar was dat duidelijker dan ooit, aangezien er voor fans van al die genres genoeg interessants op de line-up stond. Hierdoor was het goed beginnen op de vrijdag met de thrash metal/hardcore mix van Get the Shot en de deathcore/metalcore/djent mix van Any Given Day. Met deze twee bands ben je niet alleen meteen goed wakker, maar zie je ook goed de diversiteit van het festival en de huidige harde kant van de alternatieve scene.

Any Given Day. Credit: Lenny van Dijk

De vrijdag was ook meteen dé dag voor de punkliefhebbers onder ons, met minstens vijf verschillende soorten die alleen al op de twee grote podia stonden. Zo was er Stray from the Path, die hardcore punk te horen bracht en minstens iedereen in de tent een flinke ruk naar links op het politieke spectrum liet maken. Neck Deep liet de toekomst van de poppunk zien (en zorgde vast voor een aardbeving met al het gespring dat erbij hoort) en Anti-Flag liet zien hoe de twee eerder genoemde bands samengebracht kunnen worden met een (politiek) actieve set, waarbij alle bekende nummers werden (mee)gezongen.

Anti-Flag. Credit: Lenny van Dijk

Enter Shikari brak bijna de tent af met zijn woke pop, wat vooral betekent dat alle boosheid eruit wordt gemosht door de complete tent en je niet meer weet of het zweet op je lichaam van jezelf is of van de persoon drie rijen achter je. Als afsluiter van de dag bracht Billy Talent een set van maar liefst 19 nummers, een energieke set (met minder publieksinteractie dan de band normaal brengt, maar wie daarop let is een kniesoor). Alle bands brachten wel een boodschap op het podium en lieten een flinke diversiteit hierin zien, waardoor je altijd wel ergens bij aan kon haken. Behalve als je van Donald Trump houdt, want ‘fuck Donald Trump’ is eigenlijk de beste samenvatting van alle bands op het hele festival.

Billy Talent. Credit: Lenny van Dijk

De zaterdag ging ook vrolijk op de punk-tour, nou ja, dat ging ik vooral, want ik heb een duidelijke voorkeur in mijn muzieksmaak. Zo was mijn dag gevuld met P.O. Box, Bad Cop/Bad Cop, Boston Manor, Less Than Jake en NOFX, wat meteen het punk-bingo kaartje volmaakte. Ik won er alleen een zere nek mee, dat neem ik dan maar voor lief. Toch waren ook bands als Crystal Lake (J-Metal), Stick to Your Guns (okay, ook een beetje punk, maar vooral hardcore), Underoath en Being As an Ocean aanwezig voor de liefhebbers van andere genres of degenen die gewoon graag hun muziekkennis uit willen breiden.

NOFX. Credit: Lenny van Dijk

Het was prachtig om te zien hoe men reageerde op Being as an Ocean – je zou denken dat de gevoeligere muziek helemaal uit de toon valt, maar de mensen die eerst in een pit zouden zijn gesprongen waren nu heerlijk mee aan het zingen en klappen. Oude bekenden zoals Underoath, Dog Eat Dog en Satanic Surfers waren ook aanwezig en maakten de 26ste editie van Jera On Air een feest van herkenning, ontdekking, blauwe plekken en zere kelen.

Underoath. Credit: Lenny van Dijk

Ik ga nu wel in het algemeen over de meeste bands heen, maar er zijn altijd wat uitspringers. De grootste verrassing was wel NOFX – de band opende met een kwartier aan orkestmuziek, verzorgt door een daadwerkelijk orkest op het podium. Het was iets heel anders dan normaal en ook al was niet iedereen de grootste fan hiervan, feit blijft dat dit nooit meer vergeten zal worden. Billy Talent had drummer Aaron Solowoniuk meegenomen, die de afgelopen jaren door zijn MS niet mee heeft kunnen spelen, en bracht Solowoniuk op het podium om twee nummers mee te spelen. Ook werd Chris #2 van Anti-Flag het podium op gehaald voor Red Flag. Bad Cop/Bad Cop had een opblaasbare dolfijn als rode draad door de set lopen, aangezien die continu door het publiek werd overgegooid en regelmatig werd aangehaald in de speeches tussendoor. Over speeches gesproken: hier liet Stick to Your Guns merken heer en meester in te zijn, ik heb lang niet zo’n goede en hoeveelheid speeches gehoord in een festivalset.

Bijna letterlijk springen bij ALAZKA. Credit: Lenny van Dijk

Ik heb nog wel een paar kritiekpuntjes voor het festival, maar ook wat complimenten. Het was duidelijk dat het festival niet goed genoeg was voorbereid op een uitverkochte en gloeiendhete editie, want het werd naarmate de dag vorderde moeilijker om de bands daadwerkelijk te kunnen zien (als je niet snel genoeg in de tent stond, had je pech), was er uiteindelijk toch geen mogelijkheid om je telefoon op te laden en leek er steeds minder water te zijn om je flesje mee bij te vullen. Door meer oplaadpunten, waterpunten en mogelijk schermen waarop de bands te zien zijn ipv een enkel scherm met alleen maar reclame zou dit opgelost zijn en zijn ook de laatste kritiekpuntjes weg. Ik wil wel verder nog even mijn complimenten geven aan hoe klachten tijdens het festival zijn opgelost: flesjes mochten gewoon mee het terrein op i.v.m. de hitte, waardoor je makkelijker genoeg kon drinken, het stof werd zo goed mogelijk opgelost door het terrein te bewateren met een tractor en zodra duidelijk werd dat er zakkenrollers aanwezig waren, werd dit meteen goed gecommuniceerd en konden mensen erop gaan letten. Dit heb ik bij andere festivals erg fout zien gaan, dus dat Jera On Air hier meteen op reageerde is echt een dikke pluim voor het festival.

Blood Youth. Credit: Lenny van Dijk

Al in al is Jera On Air 2018 weer een geslaagde editie geweest en durf ik met zekerheid te zeggen dat dit een van de mooiste Nederlandse festivals is. Je zou denken dat ik betaald wordt om dit te zeggen, maar niks is minder waar. Het is nog kleinschalig genoeg om intiem aan te voelen, met een line-up die niet mis zou zijn op Groezrock, Download Festival of Vans Warped Tour. Ik kan nu al niet wachten op de editie van volgend jaar – zie ik jou ook op 27, 28 en 29 juni? Zo niet, dan kom ik je halen.

« 2 van 4 »