ALBUM REVIEW: A Reason to Breathe – An Ocean Inside Me

A Reason to Breathe 300x200A Reason to Breathe is een band uit Valencia, Spanje. De band maakt post-hardcore met een mix van EDM en hardstyle. Dit is het debuutalbum van de band en het is zeker het luisteren waard. Ik dacht dat ik wist wat ik kon verwachten toen ik het album opzette, maar ik bleek toch niet voorbereid te zijn. Deze band heeft me bij het eerste nummer al compleet verrast, iets wat niet vaak meer gebeurd tegenwoordig.

De band opent met The Sky Will Fall, wat voornamelijk is bedoeld als een introtrack. Het doet wat het moet doen, het warmt je op voor de rest van het album. Dan is het de beurt aan Where My Dreams Are Made of Gold, de track die mij dus wist te verrassen. Het heeft een heerlijke mix tussen post-hardcore, EDM en hardstyle, iets wat je niet vaak voorbij ziet komen. De volgende track is Enlighten Me, wederom een zieke track, niet veel op aan te merken. Best Night of Our Lives is de volgende track en het heeft een heerlijke opbouw naar de break toe. Een andere track die opvalt is C.O.D.Y 2.0, want wie horen we daar tegen het einde aan? Ja inderdaad het is niemand minder dan Denis Shaforostov. Wat tot nu toe opvalt is toch de balans tussen de post-hardcore en de EDM/hardstyle kant. De EDM/hardstyle kant overheerst nogal, maar met We Will be Legend komt de post-hardcore kant wat meer naar voren. Wat je ook opmerkt is het accent van de zanger, het maakt de band nog unieker dan dat ze al zijn.

A Reason to Breathe albumartVocaal is de band heel sterk, zowel de screams en clean zijn heerlijk en dat is goed te merken tijdens I Surrender. Dit is één van de beste tracks op het album. Seeds of the World is wederom een goed voorbeeld van het feit dat metal en EDM hand in hand gaan. De track begint hard en eindigt met een mix tussen de twee stijlen. Hierna is het de beurt aan een track die dient als een interlude en draagt de naam Of Dreams and Constellations. De volgende track is Era[s]ed, dit is één van de beste tracks op het album, zeker het luisteren waard. Wat deze track en I Surrender beter maakt dan de rest is de mix tussen de verschillende stijlen en de energie die de nummers afgeven. Order and Disorder is één van de tracks waar het EDM element overheerst en het is een heerlijke track. Uiteindelijk sluit de band het album van met I’ll Give You the Stars en Beneath the Ocean wederom twee geweldige tracks. Er valt niet veel op te merken aan deze tracks, beide tracks zijn van goede kwaliteit en Beneath the Ocean is een heerlijke afsluiter voor het album.

Ik ben normaal gesproken niet echt weg van hardstyle en/of EDM, maar dat is na dit album veranderd. De band heeft bewezen dat metal en EDM/hardstyle dichter bij elkaar staan dan je denkt. Mits er een goede balans is tussen de verschillende stijlen, kunnen ze zelfs hand in hand gaan.

Releasedatum: 25 maart 2016
Label: Luxor Record