ALBUM REVIEW: The Word Alive – Dark Matter

The Word Alive 300x200The Word Alive is een band uit Phoenix, Arizona. De band doet al een aantal jaar mee en heeft de band met zijn drie albums heeft de band bewezen dat het één van de grote jongens is. Sinds de release van de Empire EP hebben de heren niet stil gezeten en zijn ze terug met een nieuw album. Dark Matter is het vierde album van de heren en tevens ook de opvolger van Real. Voor de release van het album zei frontman Telle Smith dat Dark Matter het album is dat de band definieert en het de luisteraar meeneemt naar de meest donkere, duistere en eerlijke kant van de band.

Het begint rustig met Dreamer, één van de softe tracks op het album. Tekstueel en instrumenteel gezien is het een zeer interessante track. Het is nieuw, anders dan dat je van de band verwacht. De tweede track is Trapped. Het is één van de zwaardere tracks op het album en schud je vrijwel meteen wakker. Het is een heerlijk nummer met strak gitaarwerk en een heerlijke afwisseling tussen cleans en screams. Het is tevens één van de drie nummers die als single is uitgebracht. Na Trapped is het de beurt aan Face to Face. Het begint rustig, maar naarmate het nummer vordert, wordt het zwaarder/harder. Mocht je nog niet onder de indruk zijn, dan is Sellout één van de nummers die je van mening zal veranderen. Dit is de beste track op Dark Matter. Het begint meteen hard en snel. Telle Smith zijn vocals zijn goddelijk in dit nummer. Dit, in combinatie met het gitaar en drumwerk, maakt dit nummer een meesterwerk. De vijfde track is Insane, wederom een goede track. Net als Dreamer is dit één van de softe tracks. Het gitaarwerk is heerlijk en vocaal is de track zeer sterk. De volgende track is Made This Way, dit is de laatste single die de heren uit hebben gebracht. Het is net als Sellout één van mijn favoriete tracks. Er is vrij weinig op te merken over deze track.

The-Word-Alive Dark MatterVergeleken met de voorgaande albums is Dark Matter anders, het is qua tekst dieper en het heeft meer betekenis in de tracks. Suffocating en Piece of Me zijn voorbeelden van nummers met een betekenis. Het zijn twee tracks die je laten nadenken en die je volledig met de tekst laten meeleven. Wat opvalt tijdens Piece of Me is de vrouwenstem op de achtergrond tegen het einde aan. Branded is wederom één van de tracks die een sterke indruk achterlaat, mede door de emotie in Telle Smith zijn vocals. Na Branded is het de beurt aan Grunge. Dit nummer heeft een sound dat je niet van de band verwacht en pakt goed uit. Het is een geweldige track en heeft instrumenteel veel te bieden. Vervolgens is het tijd voor de titel track Dark Matter. Wederom een heerlijke track met een goede mix tussen cleans en screams. Instrumenteel is het een afwisselende track, snel en zwaar. Het doet wat je van een titel track verwacht en stelt niet teleur. De laatste track op het plaatje is Oxy. Het begint rustig en behoord tot één van de softe tracks. Op facebook liet Telle Smith weten dat het nummer gaat over de pijn/kwelling die iemand doorstaat bij het maken van de keuze zijn/haar leven te beëindigen en te realiseren het enige wat hij/zij daadwerkelijk wil een tweede kans is zijn/haar leven te verbeteren tegen elke prijs. Het is dus een zeer sterke track met een krachtig bericht.

Ik had hoge verwachtingen voor dit album en ik ben tevreden met wat de band geleverd heeft. The Word Alive is sinds het begin al mijn favoriete band en heeft mij wederom niet teleurgesteld. Dit is zonder twijfel het beste album dat de band heeft uitgebracht en in mijn ogen album van het jaar.

Eindbeoordeling: 9/10
Releasedatum: 18 maart 2016
Label: Fearless Records