ALBUM REVIEW: Rarity – I Couldn’t Be Weaker

Rarity 300x200Mocht je Rarity niet kennen, lees dan verder. Het is een Pop Punk band met vleugje Post-hardcore uit Canada, de band bestaat uit vijf leden en is na zijn debuut EP, Alive in Your Eyes, terug met zijn debuutalbum genaamd I Couldn’t Be Weaker. Het is een echte aanrader, mocht je op zoek zijn naar iets nieuws.

De band opent het album met Hollow, een heerlijke track die net als de rest van het album blijft hangen, het is catchy en instrumenteel zeer strak. De volgende track is Effexor, dit is een geweldige track, wederom een strakke track. Dan is het de beurt aan Stranger, dit is naar mijn mening één van de beste tracks op het album. Van begin tot het einde kan ik mezelf vinden in deze track, dat is iets wat weinig bands tegenwoordig lukt. Het is zowel instrumenteel als vocaal een zeer sterke track. Dit is niet de enige track waar ik mezelf in kan vinden, het lukt de band wederom met Inhale en Orchid. De laatst genoemde track is zonder twijfel de beste op het album. Het is een zieke track, die vrijwel meteen zijn stempel achterlaat. Als je deze track vergelijkt met de rest van het album is het ook meteen één van de zwaardere tracks en dat is iets waar ik van houd. Ik was opzoek naar een bepaalde track, de Anne Hathaway (Alive in Your Eyes) van dit album en die heb ik dus gevonden in Orchid. Verder is Joshua Hanusiak van A Sight for Sewn Eyes te horen op deze track.

De heren hebben met de eerste helft van het album al bewezen dat ze een band zijn om in de gaten te houden, ze hebben de potentie om groot te worden. Dat is duidelijk en dat laten ze zien met de rest van het album. Na Orchid is het de beurt aan Realm, dit is opnieuw een heerlijke track, vrij weinig aan op te merken. De volgende track, Absent, heeft een bekende naam als gastartiest: Derek DiScanio van State Champs. Dit is wederom een heerlijke track, instrumenteel en vocaal heerlijk om naar te luisteren. Derek voegt meteen iets toe aan het nummer, alles loopt heerlijk op elkaar in. Dan is het de beurt aan Palette, een track die meteen stevig begint en dat vrijwel tot het einde blijft. Het enige minpunt aan deze track is dat hij een klein beetje eentonig is, maar dat neemt niet weg dat het een fantastische track is. Iets wat ik tot nu toe miste op dit album was die ene rustige track en die heb ik dus gevonden in Exhale. Het is een geweldige track die een stempel achter laat, het bewijs dat het niet altijd hard, snel, ruig of luid hoeft te zijn om goed te zijn. Met Passenger sluiten de heren het album af. Waar veel bands eindigen met een track die wat tegenvalt doet Rarity dat niet, Passenger is een heerlijke track en een passende afsluiter.Rarity I Couldnt Be Weaker

Het is alweer een tijdje geleden dat er een band is geweest die zo’n goede indruk op mij heeft achter kunnen laten. Zoals ik al eerder zei, dit is een echte aanrader voor mensen die iets nieuws zoeken en Rarity is een band om in de gaten te blijven houden, de heren gaan het ver schoppen.

Eindbeoordeling: 9.5/10
Releasedatum: 15 april 2016
Label: Rise Records