ALBUM REVIEW: IAMX – Everything Is Burning (Metanoia Addendum)

Photo credit: Saryn Christina

Photo credit: Saryn Christina

Chris Corner, beter bekend als IAMX, is een bezig bijtje. Niet alleen is hij dit jaar druk bezig met touren, minder dan een jaar geleden heeft hij nog een compleet nieuw album uitgebracht, Metanoia geheten. Toch lijkt hij nog niet klaar te zijn met dit schijfje, aangezien we nu een toevoeging hierop hebben gekregen in de vorm van mini-album Everything Is Burning. Natuurlijk is de grote vraag hier of zo’n latere toevoeging wel nodig was. Mijn antwoord? Tja, daar zul je toch echt voor door moeten lezen.

Laten we eerst eens beginnen met een duidelijk feit: IAMX houdt zich niet echt vast aan een genre, maar alle nummers hebben wel een duidelijk geluid door zijn carrière heen. Metanoia was hier geen uitzondering op en Everything Is Burning ook niet. Er zitten verschillen in, uiteraard. Er ligt minder nadruk op de vocals, die makkelijk als een extra instrument gezien kunnen worden, de focus lijkt te zijn verschoven naar meer electronica en het tempo ligt een stuk lager. Toch hoeven oude IAMX niet te vrezen, want je gaat dit leuk vinden.

IAMX is heel sterk in poëtisch en verhalend vertellen. Metanoia ging dan ook over zijn gevecht met depressie en dit IAMX Everything Is Burningkomt onder andere in single Happiness heel erg naar voren. Daarentegen lijkt Everything Is Burning over hetzelfde onderwerp te gaan, maar dan vanuit het perspectief van de depressie zelf. Het is niet zozeer gepersonificeerd, zoals twenty one pilots deed in Blurryface, maar het gevoel van een depressie wordt duidelijk uitgebeeld door de klanken heen en lyrics als “you never wanted to be born/everybody is dead in this house” (van Dead In This House) lijken hier ook duidelijk in. Andere lyrics, zoals “Now I look out into the stars/into the endless desert calm/to try to tame the beast/Eternity, can you complete me?” wijzen meer op een gesprek met de depressie, maar het mist nog steeds de flamboyante persoonlijkheid van Chris Corner en laat hierdoor de depressie meer naar voren komen dan Metanoia deed.

Ook al is het een mini-album, toch doet het niet onder voor volledige albums. Er zijn namelijk twee schijfjes en samen zijn ze maar liefst 1 uur en 10 minuten. Het tweede schijfje staat vol met remixen, wat niet helemaal mijn ding is over het algemeen, maar goed, als het niet op een deluxe album staat ben ik allang tevreden. De remixen zijn allemaal van Metanoia nummers en laten de tracks in een nieuw licht zien, wat altijd wel leuk is. (Daarentegen, als je ooit een gothic carnaval nummer hebt willen horen, moet je zeker weten de Aesthetic Perfection remix van Oh Cruel Darkness Embrace Me beluisteren. Het is hilarisch.)

In conclusie: ik ben blij dat IAMX nog niet klaar was met MetanoiaEverything Is Burning voelt duidelijk als de afsluiter van het schijfje, van het thema mogelijk, en het geeft een nieuwe blik op hoe het hoofd van IAMX in elkaar steekt. Oude fans zullen dit zeker een goed schijfje vinden, maar mensen die fan zijn van de sensuele kant van hem zullen teleurgesteld zijn. Ben je fan van het latere werk van The Rasmus, dan zul je dit ook wel kunnen waarderen. Ga de persoon naast je niet meteen humpen, maar luister wel vooral dit nieuwe IAMX werk!

Cijfer: 8/10
Releasedatum: 2 september 2016