EP REVIEW: Love|Less – Act 1: Heaven

LoveLess 300x200>English version here<

Love|Less is geen nieuwkomer in de scene. Eerder stond de band al bekend als The Last Word, waar de band nog zwaardere muziek maakte. Toch is de band onder zijn huidige naam pas toe aan zijn derde EP. De band bracht in november 2014 zijn debuut EP Hollow Faith uit. Daarnaast mocht de band openen voor Alesana in 2015. Daarna was het stil, tot eerder dit jaar, de heren brachten een akoestische EP uit, The Acoustics geheten. We zijn nu een half jaar verder en de band komt opnieuw met een EP. Het plaatje draagt de naam Act 1: Heaven. Deze zal op 9 september uitkomen.

De band opent de EP met Omen. Het is een heerlijke track die langzaam op gang komt. Het is zowel instrumentaal als vocaal een technisch hoogstandje. Achter ieder nummer op de EP zit een verhaal. Het verhaal achter Omen is dat dit een introductie track is waarin de ‘loveless’ samenkomen. Dan is het de beurt aan Heaven. Dit is wederom een goede track met als hoogtepunt de zang van frontman Daniel Shanks. Het is goed te merken hoe hij en de band muzikaal gegroeid zijn in de laatste jaren. Het materiaal is volwassener dan het materiaal dat de band had als The Last Word. Het materiaal van de band is niet meer hard en veel geschreeuw, maar een stuk gevoeliger en softer. Ook bij deze track ontbreekt het verhaal niet. Heaven verteld het verhaal van hoe wij als mens verlangen naar iets dat ons leven betekenis geeft.

Love|Less - Act 1: Heaven ARTDan is het tijd voor een leuk feitje: wist je dat Downpours het derde nummer was dat de band had geschreven voor Love|Less, maar tot nu toe nooit uitgebracht was. Daar is met deze EP gelukkig verandering in gekomen, want de volgende track is dus  Downpours. Het verhaal van deze track gaat over een moment in Daniel zijn leven waarin hij getroffen werd door een vloedgolf van depressie en daarbij behorende isolatie. Dit alles komt goed naar boven in Downpours. Naast het feit dat het thema goed naar boven komt, is het instrumentaal een heerlijke track om naar te luisteren. De band sluit de EP af met Ghost. Het is een heerlijke track die gaat over de een breakup en hoe je je, ver na die breakup, nog steeds slecht kan voelen. Dit thema komt wederom goed naar boven. Het is een goede afsluiter van een heerlijke EP.

Ik volg de band al sinds het begin en ze stellen wederom niet teleur. De EP zit vol emotie en dat wordt op een prachtige en effectieve wijze overgebracht. Er is echter een klein minpunt en dat is het feit dat er maar vier nummers op de EP staan. Love|Less heeft in de EP titel echter de woorden ‘Act 1’ gebruikt. Dat belooft dus dat er meer aan zal komen!

Releasedatum: 9 september 2016