ALBUM REVIEW: Dayshell – Nexus

DayShell 900x600Vier jaar geleden vertrok Shayley Bourget uit Of Mice & Men en richtte hij Dayshell op. Een jaar later kwam de band met zijn debuutalbum, Dayshell geheten. Ja, dat klopt, het was een self-titled album. Een paar maanden later had ik de kans om de band live te zien in Arnhem en die kans heb ik gegrepen. Daarna was het lang stil rondom de band, tot op drie maanden terug. De heren brachten een nieuwe single uit genaamd Carsick. We zijn nu drie maanden verder en de band heeft op 7 oktober zijn nieuwe album, Nexus, uitgebracht.

Eigen sound

De band heeft zijn eigen sound, een heerlijke mix tussen hardrock en post-hardcore. Deze sound is goed terug te vinden in tracks zoals Low Lights, Rush Hour en FTNW. Het zijn heerlijke tracks, die zowel qua zang en instrumentaal iets te voegen aan dit album. Het beste aan dit album is dan toch wel Shayley zijn zang, ik ben altijd al fan geweest van zijn stem en hij stelt wederom niet teleur. Tegen het einde van het album aan kom je de track Spit in the Face tegen. Dit is een wederom een goed voorbeeld van een track met een eigen sound. Hetzelfde geld voor Master of Making. Het zijn beide heerlijke tracks die zowel vocaal als instrumentaal blijven hangen en schreeuwen om herhaalt te worden.

Vergelijking met Of Mice & Men

dayshell-nexus_1500px-packshotNaarmate het album vordert krijg ik steeds meer het gevoel alsof ik naar de oude Of Mice & Men luister. Nou ja, zonder Austin Carlile zijn iconische screams dan. Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat dit album is hoe Of Mice & Men had moeten klinken. Het merendeel van de tracks hebben die vibe. Om een paar voorbeelden te geven raad ik je aan om naar A New Man, The Weapon en Terrified te luisteren. De vergelijking is in deze tracks terug te vinden, dit zowel vocaal als instrumentaal. Dit is echter geen minpunt want de oude Of Mice & Men was geweldig. Dat het veel weg heeft van Shayley zijn oude werk voegt in zekere zinnen toch iets toe aan het album.

Zoals ik al eerder zei, dit is hoe Of Mice & Men had moeten klinken. Sorry, not sorry, maar dat is hoe ik er over denk. Ik ben blij met het werk dat Dayshell heeft geleverd en kan niet wachten om ze weer live te zien. Wie weet gebeurt dat in de nabije toekomst, want bij een nieuw album hoort natuurlijk een tour!

Releasedatum: 7 oktober 2016