ALBUM REVIEW: Green Day – Revolution Radio

Green Day 300x200Er is de laatste tijd genoeg aan de hand in de wereld om goede punk nummers over te schrijven. Dat bewees Billy Talent al eerder dit jaar met zijn schijfje Afraid Of Heights. Als hierna Green Day aankondigt om ook een nieuw album uit te brengen met de gedurfde titel Revolution Radio, dan zijn er hoge verwachtingen. Zijn die verwachtingen ook een beetje waargemaakt?

De eerste singles

Laten we beginnen bij het begin: Bang Bang is natuurlijk al langer op de radio gedraaid en heeft ook een maatschappelijk bewuste invalshoek. Ik hoefde niet eens te horen dat het een Green Day nummer was om door te hebben dat het, nou ja, een Green Day nummer is. Het heeft het bekende sausje waar we van houden en alhoewel de vocalen wat vlakjes lijken te blijven, wordt er alsnog goed doorgeragd met de instrumenten. Tweede single Revolution Radio is van hetzelfde laken een pak.

Hold your applause

Toch is het wel jammer als de beste nummers eigenlijk al meteen als single worden uitgebracht, want dan heb je te green-day-revolution-radiohoge verwachtingen voor de rest van het album. Het merendeel van de overige nummers werkt namelijk gewoon niet. Het is overduidelijk een Green Day album en ik moet ook eerlijk toegeven dat Green Day het voor mij niet altijd doet, maar er zijn wel duidelijke momenten aan te wijzen die beter geknipt hadden kunnen worden. Ik heb het hier onder andere over de clap tracks bij Say GoodbyeBouncing Off the Wall en Youngblood. Ook de vocals zijn vaak niet om over naar huis te schrijven, want er is bijzonder weinig vergif of überhaupt emotie te horen, waardoor de lyrics een beetje plat vallen.

Punk of pop?

Voor een band die graag het label pop punk wil vernietigen, neigt het hele schijfje wel iets te ver naar pop punk. Bouncing Off the Wall is bijvoorbeeld net zo punk als het schoenenmerk Vans. Troubled Times heeft bij vlagen iets weg van All Time LowStill Breathing klinkt meer als Blink-182 en Outlaws is simpelweg een nieuwe versie van 21 Guns. Nou wil ik niet alles afkraken – er zitten zeker lekkere tracks tussen, zoals de eerder genoemde Bouncing Off the Wall, ondanks de clap track – maar als de band een grote mond heeft over pop punk, dan moet je geen pop punk album afleveren en dat heeft Green Day bij deze wel gedaan.

Als je een fan bent van de Green Day formule – de band kan dan wel punk zijn, maar er is nog steeds een duidelijke formule – dan zul je dit album leuk vinden. Daarentegen, als je meer de magie zoekt en een ‘aha’ moment, dan kun je dit album beter overslaan. Die revolutie op de radio wordt hem niet met dit schijfje, want je hebt liever dat die DJ wat harder gaat dan dat je het merendeel van de nummers op Revolution Radio hoort.

Cijfer: 5,5/10
Releasedatum: 7 oktober 2016
Label: Reprise Records