ALBUM REVIEW: 2 Years to Apocalypse – The Midas Touch

Op 25 maart zal 2 Years to Apocalypse zijn debuutalbum, The Midas Touch, uitbrengen. Dit is één van de releases waar ik al tijden naar uit kijk. Dit komt voornamelijk omdat het één van de beste bands van eigen bodem is. Het is mogelijk dat je de band niet kent. Mocht dit het geval zijn, check dan hier onze Discover Feature over de band. Om de band dan toch even kort te introduceren: het is een metalcore band bestaande uit vier heren en een dame uit Amsterdam. De band doet al een aantal jaar mee, maar komt nu pas met zijn debuutalbum. Ik heb de band al een aantal keer live mogen zien en ben benieuwd of hij mij met The Midas Touch net zo hard kan wegblazen als toen ik hem voor het eerst live zag.

Lekker hard

Het is een heerlijk album dat van alles heeft te bieden. Zo is er een heerlijk afwisseling tussen de cleans en screams, maar zonder dat het zijn intensiteit kwijt raakt. Om dit te verduidelijken: de band remt af, maar het maakt de muziek niet minder hard. Dit maakt The Midas Touch een geweldige plaat waar de band trots op mag zijn. Er heerst ook een terugkerend thema, maar dat heb ik het later over.

Hoogtepunten/Dieptepunten

Ieder album heeft natuurlijk zijn hoogte en dieptepunten, dit album is daar geen uitzondering op. Om te beginnen met de dieptepunten: ondanks de eerder genoemde afwisseling is het zo nu en dan een beetje eentonig. Waar je mentaal soms al klaarzit voor het volgende nummer, moet je de rit van het huidige nummer nog uitzitten. Dit is gelukkig niet het hele album zo, maar het valt genoeg op en je zou je eraan kunnen ergeren. Het klinkt zo nu en dan als een lang nummer. Dit is niet zozeer een dieptepunt, maar je moet er maar van houden. Gelukkig zijn er ook hoogtepunten. Zo is het album lekker hard en boos en laat dit nou net zijn waar ik van houd. Daarnaast is er een heerlijke balans tussen de vocals en dat is zeker een pluspunt. De echte hoogtepunten komen in de vorm van HarvestersDark Lights, Algorithm en Colourless. Dit zijn zonder twijfel de beste tracks op het album. Nee, de rest van het album is niet slecht, maar deze tracks springen er gewoon uit.

Thema

Er is een terugkerend thema gedurende het hele album. De band is boos. Niet op een ”Hoi, ik ben Doutzen en ik ben boos” manier boos, maar boos vanwege corruptie en de staat van onze wereld. Zo laat de band met Harvesters merken dat het tijd is voor verandering en dat het niet langer zo kan als het nu gaat. Dit is echter niet de enige track waar het thema in terug te vinden is. Sterker nog, het is in iedere track terug te vinden. Dit maakt The Midas Touch en uniek album.

Het duurde even, maar het resultaat mag er zeker zijn. Met de release van zijn debuutalbum heeft 2 Years to Apocalypse laten zien dat hij tot de grotere jongens behoord. Het is daarnaast mooi om te zien dat ons landje bands van dit kaliber kan produceren.

Eindbeoordeling: 7.5/10
Releasedatum: 25 maart 2017
Label: Smithsfoodgroup DYI