LIVE REVIEW: Ensiferum, Skyclad en Wolfheart in Luxor Live

Het is donderdag 28 september en ik heb besloten om eens naar een andere hoek van het land te reizen; in Luxor Live (Arnhem) zijn de Finnen van Ensiferum namelijk te vinden om hun laatste album, Two Paths, te promoten. Natuurlijk doen ze dit niet alleen: de poster wordt aangevuld door Wolfheart en Skyclad.

Begeleid door een akoestische intro komt het viertal ruig uitziende mannen van Wolfheart het podium op en dat ruige past ook perfect bij de muziek van de mannen: 40 minuten lang lekker de nekspieren losschudden op een stevige pot melodic death metal. De heren zoeken vanaf het eerste nummer al de interactie op en het publiek reageert enthousiast. Voor een jonge band zet het viertal een zeer stevige set neer.

Na zo’n 20 minuten mag Skyclad zich naar het podium begeven. Waar Wolfheart een strakke, loeizware set neerzette, begint Skyclad zijn set als een bandje dat net 26 dagen bestaat, niet 26 jaar. De instrumenten werken niet echt lekker samen. Gelukkig trekt dit na 20 minuten bij en weet de band alsnog zo’n 40 minuten een vermakelijke set van heavy folk metal neer te zetten.

Na een halfuurtje klinkt de intro voor Ensiferum en het publiek juigt luidkeels. De band begint zijn set ijzersterk en houdt de energie hoog, net als het publiek. Dit publiek bouwt overigens een goede mosh pit, waarin wordt gemosht, gesprongen en gedanst, maar ook walls of death ontbreken niet. De setlist bestaat deels uit nummers van het nieuwe album Two Paths, welke afgewisseld worden met oudere nummers die niet mogen ontbreken, zoals bijvoorbeeld In My Sword I Trust en One Man Army. Het instrumentele werk klinkt extreem strak en de stem van frontman Petri Lindroos is weer lekker rauw. De muziek wordt ondersteund door een goed afgestemde lichtshow en de vikinglooks van de bandleden. Volgens het tijdschema zou de band tot 23:35 spelen (één uur en 50 minuten in totaal), maar om elf uur verlaat de band het podium al. De band keert gelukkig nog even terug om twee nummertjes te spelen, want zoals we ondertussen van hem gewend zijn, neemt hij afscheid met Lai Lai Hei.

Uiteindelijk was het dus best een prima avond, want ik wil Wolfheart en Ensiferum beiden graag (nog) vaker zien. Skyclad zou ik zelf eerder links laten liggen, deels omdat de muziek me niet lag, maar ook deels omdat de band zijn set zeer zwak startte.