ALBUM REVIEW: Starset – Vessels

Er is een aardige kans dat je de afgelopen twee jaar een keer kennis hebt gemaakt met Starset. De band heeft namelijk op Rock Am Ring en in de voorprogramma’s van Breaking Benjamin en In This Moment gestaan. Daarbij hebben wij ook aandacht aan de band besteed in een Discover feature, dus als je Starset daar destijds niet hebt opgepakt, kun je dat nu alsnog doen. Op 20 januari komt de band namelijk met zijn tweede album Vessels, de opvolger van Transmissions. Verdient de band met dit nieuwe werk eindelijk zijn eigen headline show in Nederland?

Cinematisch effect

Er zit, net zoals in Transmissions, een verhaal verwerkt in het album. Toch heb ik me daar tot nu toe nog niet eens fatsoenlijk op kunnen focussen. Er zijn nou eenmaal zo veel elementen die uitblinken zodra je erop gaat letten dat je elke keer wel iets nieuws ontdekt. Zo is het slim dit album minimaal één keer op een systeem met een fatsoenlijke subwoofer te luisteren. Je kent het effect van de bastonen wel als je in een bioscoop zit, die je in je stoel laten trillen. Zo’n effect is al terug te vinden in introtrack Satellite en komt later ook zeker terug op Vessels. Een indrukwekkende sfeer is in ieder geval al gezet.Al is het voor mij een primeur om een verhaal meerdere keren gehoord te hebben zonder te weten waar het over gaat. Toch is elke keer opnieuw het schijfje draaien net een nieuw bioscoopbezoekje voor me.

Naast een primeur voor mij zijn ook een aantal primeurs voor Starset zelf op dit album. Zo is duidelijk dat frontman Dustin Bates het grunten inmiddels onder de knie heeft, wat hij al voorzichtig laat zien in tracks als Frequency, Into the Unknown en Gravity of You. Gelukkig wordt het slechts gebruikt als uitbreiding op wat Dustin al kan met zijn stem, want zijn clean vocals zijn toch wel een goed deel van wat Starset uniek maakt. Nog een primeur zijn de, voor Space Rock begrippen, hevige breakdowns die in een goed aantal van de tracks plaatsvinden. Daarnaast liggen de symfonische en elektronische elementen er een stuk dikker bovenop dan in Transmissions. Dit alles laat zien dat de band vooruitgegaan is in het ontwikkelen van zijn sound. Dat werpt duidelijk zijn vruchten af, want dat heeft zich ontpopt tot…

Perfectie

Ik vermeldde het al eerder, er zijn zo veel elementen die uitblinken, dat het moeilijk is het niet allemaal te bespreken. Is dat echter niet gewoon een teken van perfectie? Vessels is zo in elkaar gezet dat wat belangrijk voor je is in de muziek ook gewoon perfect doorkomt, maar de andere elementen je daar niet bij overweldigen. Zo heeft elke track op zijn eigen manier wel een deprimerend en hoopgevend gevoel in zichzelf verwerkt zitten. Iets wat de ruimte in mijn ogen ook is en dat is ten slotte het thema waar Starset zijn muziek om heeft gebouwd.

Ze kwamen al eerder kort ter sprake: breakdowns. Het is duidelijk dat de band weet welke doelgroep hij wil aanspreken, namelijk de liefhebbers van het hardere werk. Toch hoef je niet teleurgesteld te zijn als Starset het hardste was dat er in je playlist stond. Het lichtere rockwerk is nog steeds op het album terug te vinden in best wel catchy tracks zoals Starlight, Last to Fall en Telepathic. Over elke track op het album is wel een hele review op zich te schrijven met alle details en elementen die erin zitten. Dat is misschien ook wel het enige nadeel van het album: er valt geen favoriet te kiezen en geen track om over te slaan als je even snel wilt luisteren. Vessels is namelijk gewoon gevuld met 66 minuten aan topkwaliteit!

Eindoordeel

Het valt niet te zeggen of Starset het ook echt voor elkaar gaat krijgen, maar een eigen show headlinen in Nederland heeft de band zeker verdiend met dit album. Het heeft alles wat je van een band binnen dit genre mag verwachten en meer. Ik ben ook zeker nog niet klaar met dit schijfje luisteren, want er zijn nog genoeg prachtige momenten om te ontdekken!

Eindbeoordeling: 10/10
Releasedatum: 20 januari 2017
Label: Razor & Tie / Spinefarm Records