ALBUM REVIEW: Waterparks – Entertainment

Waterparks is in korte tijd flink gegroeid en als kers op de taart is afgelopen vrijdag het nieuwe album Entertainment uitgebracht. Als je de band nog niet kent, dan wijs ik je graag door naar de Discover van vorige week. Voor nu zal ik me bezig houden met de vraag of de heren de hype hebben waargemaakt op Entertainment en hoe entertaining dit schijfje daadwerkelijk is. Laten we beginnen!

Bliep bloep

De band is redelijk uniek in de poppunk scene door elektronische geluiden door de muziek heen te weven. Dit is nog duidelijker geworden op Entertainment. De typische poppunk vocals, lyrics en instrumenten zijn terug te vinden, maar hebben gewoon iets extra’s gekregen. Op sommige nummers werkt dit heel goed (TANTRUM is een perfect voorbeeld hiervan en Not Warriors laat het ook goed zien) en op anderen is het weer wat minder (Crybaby is gewoon All Time Low‘s Dirty Laundry 2.0). Het is alsnog een leuke toevoeging die weer wat nieuw leven blaast in het genre en ervoor zorgt dat Waterparks een unieke sound heeft.

Alles blijft hangen

Er zijn nog een aantal andere dingen waardoor dit album er deze maand voor mij uitspringt (ik heb te veel poppunk geluisterd, oeps). Zo zijn er veel momenten die zich als een haak in je hoofd vastzetten en er een tijdje blijven hangen – de snelle bridge in Blonde, het gefluit in Peach (Lobotomy) en het lachje in We Need to Talk zorgen ervoor dat je het meerdere keren wilt luisteren om het uit je hoofd te kunnen krijgen. Als je de tracks dan opnieuw luistert, merk je ook ineens op dat het eigenlijk niet zo’n heel vrolijk album is, wat je wel zou denken als je je alleen op de melodie focust. Nou gebeurt dat wel vaker, maar het is altijd leuk als er zo’n tegenstelling te vinden is in een schijfje.

Hoogtepunten en dieptepunten

Op de meeste albums zijn wel punten waar het net wat minder ging en ook Waterparks heeft hier een aantal van. Het eerder genoemde Crybaby is gewoon standaard electropop en na het interessante TANTRUM valt het een beetje dood. Er zijn ook een handvol nummers (dat is veel voor een schijfje met tien tracks in totaal) die de standaard poppunk formule volgen met een klein scheutje van het Waterparks sausje, wat naast nummers als Not Warriors en Blonde het gewoon net niet helemaal haalt. Je merkt waarschijnlijk ook meteen wat ik de hoogtepunten van het schijfje vind: TANTRUMNot Warriors en Blonde laten gewoon erg goed zien wat de band in huis heeft en ik hoop dat het volgende schijfje in die lijn wordt voortgezet.

Entertainment is een fris briesje door het poppunk genre en laat zien dat Waterparks veel in zijn mars heeft. Het legt meteen een goede bodem voor toekomstig werk en ik hoop dat de stijgende lijn flink voortzet, want we kunnen wel weer een nieuwe grote poppunk band gebruiken. Is de band en dit album alle hype waard geweest? Voor nu zeg ik voorzichtig ja.

Cijfer: 8/10
Releasedatum: 26 januari 2018
Label: Easy Life Records