Live review: Enter Shikari in Motorpoint Arena Nottingham

Enter Shikari 300x200Net als All Time Low is ook Enter Shikari toe aan zijn eerste headliner tour in arena’s en wordt dit eerst uitgetest in de UK. Gelukkig konden wij hierbij zijn op 20 februari, in de Motorpoint Arena in Nottingham. Zo kun je in ieder geval een idee krijgen van hoe de heren zo’n grootse show aanpakken, want groots was het zeker!

The King Blues

De avond wordt geopend door The King Blues. Het is niet het soort muziek dat je verwacht in het voorprogramma van Enter Shikari, want er wordt voornamelijk een soort van ska-punk op akoestische gitaren en een ukelele gespeeld. Het is ook onverwacht hoe het publiek erop reageert: blijkbaar hebben de heren zelf ook veel fans meegenomen, want er wordt flink meegezongen! Frontman Johnny “Itch” Fox zweept het publiek op alsof hij ervoor is geboren en springt op een gegeven moment zelfs op de schouders van een bewaker, die niet anders kan dan er vrolijk om lachen na de eerste schrik. De overeenkomst met Enter Shikari is uiteindelijk makkelijk te vinden. De bands hebben namelijk dezelfde boodschap: heb je medemens lief, maar fuck conservatieve overheden. De boodschap, samen met de muziek, komt snoeihard binnen en is een goed begin van de avond!

The Wonder Years

Als tweede bestijgt The Wonder Years het podium. Laten we het enige negatieve puntje even meteen uit de weg ruimen: de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. De vocalen zijn namelijk nauwelijks te horen. Gelukkig wist het publiek de lyrics goed hard mee te brullen, zodat we alsnog precies wisten wat er wanneer gezongen werd! De band staat tijdens de show geen moment stil en ieder lid is op elk moment wel aan het dansen, springen, rennen of aan het huppelen. Je zou denken dat het publiek te druk bezig was met mee te zingen, maar nee, die bewegen net zo hard mee. Beter gezegd: als je niet mee wilt springen, kun je maar beter aan de kant gaan, want je hebt geen keus! Het gedrang en gedans was zo heftig dat sommigen uit het publiek moesten worden getild, maar als je het aan kon dan was het een feestje van jewelste.

Enter Shikari

Na nog een tijdje wachten – plus bekertjes water die rondgedeeld werden door beveiliging, waarvoor iedereen heel dankbaar was – begon het aftellen voor de Enter Shikari set. Dit aftellen gebeurde niet door fans die op hun telefoon keken, nee, daar was een speciale opname voor gemaakt die ons precies vertelde hoeveel minuten het nog duurde en wanneer we moesten rekken en strekken. Nadat de laatste minuut voorbij was, begon de show met nog een speech, die ook ditmaal weer science fiction elementen had. Deze elementen zijn de rest van de show ook teruggekomen en je kon het wel zien als de rode draad van de set.

Genoeg over het begin: de rest van de set was groots, geweldig, hoe Enter Shikari altijd zou moeten zijn. Van een briljante lichtshow en videoscreen, waarop tijdens het merendeel van de show beelden te zien waren die door de band zelf waren geprogrammeerd, tot de remixen en nummers die precies goed in elkaar overliepen, het paste allemaal perfect in elkaar. Het publiek was uitzinning: waar er normaal gesproken een flinke moshpit zou zijn en het hele publiek zou springen, was er nu letterlijk geen ruimte om dit te doen. Zelfs het geklap dat hoort bij Sorry You’re Not a Winner kon niet door iedereen worden gedaan, omdat de handen gewoon niet op tijd naar boven kwamen. Gelukkig was er een akoestisch stuk halverwege in de set (voor zover Enter Shikari akoestisch kan zijn), waarbij frontman Rou Reynolds achterin de zaal speelde en er even rust was. Als laatste pluspunt had de setlist een geweldige combinatie van de albums, waardoor er voor iedereen wat leuks was!

Enter Shikari is gemaakt om in arena’s te staan en hebben dat met deze show ook flink bewezen. Alles klopte en je kon de liefde zowat voelen die de band in de set had gestopt. De voorprogramma’s waren ook verrassend goed gekozen, al hadden wij onze twijfels hieraan. Een beter lopende avond kun je je niet voorstellen! Hopelijk brengt Enter Shikari deze geweldige arenashow ook naar Nederland, want het zou flink zonde zijn als je dit nooit met eigen ogen kan zien.