ALBUM REVIEW: From Ashes to New – Day One

From Ashes to New 300x200From Ashes to New is een band uit Lancaster, Pennsylvania. De band heeft een mix van rap, metal en electronic en is een echte aanrader voor fans van bands zoals Dangerkids en Linkin Park. De invloed van dit soort bands was in eerder uitgebrachte nummers al duidelijk aanwezig en is wederom terug te vinden op het debuutalbum Day One. Wat opvalt is dat er vier bekende nummers op staan, de Downfall EP is namelijk toegevoegd aan het album.

De eerste track op de plaat draagt de naam Land of Make Believe en is een bekende voor de fans. De track begint meteen lekker, het is een strakke track met een tekst die blijft hangen. De volgende track is Farther from Home. In dit nummer komt het elektronische element meer naar voren. Net als de eerste track is dit een goede track, pakkende tekst,FATN Day One 300x300 instrumenteel zeer strak en vocaal gezien staan de heren sterk. De derde track is net als de eerste track, een bekende voor de fans, Lost and Alone. Dit is één van de 4 tracks die ook op Downfall te vinden was. Eveneens een goede track, weinig op aan te merken. Halverwege de plaat komt de hardere kant van de band naar voren met nummers als Through It All, eveneens eens een bekende track, en Face the Day. Van begin tot eind is dit één van de zwaardere tracks op het album: zware gitaren, een zieke gitaarsolo en een goede mix qua vocals, zowel de cleans als de screams. Met tracks als Breaking Now en Every Second laat de band een meer gevoelige kant zien. Day One sluit af met You Only Die Once. Vocaal gezien valt deze track een beetje tegen en is naar mijn mening één van de mindere tracks op het album.

Ieder album heeft één of meerdere nummers die een impact achterlaten, voor mij zijn dat Through It All en Breaking Now. Instrumenteel, vocaal en qua tekst zijn deze tracks blijven hangen. Mocht je in een dip zitten of een oppepper nodig hebben dan zijn dit twee tracks die je niet teleurstellen.

Eind beoordeling: 7/10
Releasedatum: 26 februari 2016
Label: Eleven Seven Music