ALBUM REVIEW: Convictions – I Will Become

Convictions 300x200Mocht je Convictions nog niet kennen, lees dan verder. Convictions is een metalcore band uit het Amerikaanse Ohio. De voornaamste invloed van de band is het christelijke geloof. Ondanks deze invloed is de band niet je typische Christian metalcore band. Na Hallowed Spirit / Violent Divided is de band terug met een nieuwe plaat, I Will Become geheten.

Het plaatje lijkt rustig te beginnen met The Void Remains, maar na ongeveer een halve minuut barst het los, zware gitaren, drums en brute vocals schudden je wakker. Het volgende nummer is House of Lies, het is een heerlijke track met verrassend goede cleans. Dit is één van de tracks die qua tekst blijft hangen. Dan is het de beurt aan Brothers Blood, dit is een geweldige track en mijn favoriet op het album. De mix tussen cleans en screams en het instrumentale werk is heerlijk. Dit is één van de redenen waarom het mijn favoriete track op het album is. De guest vocal spot wordt gevuld door Rory Rodriguez van Dayseeker, hij doet wat hij moet doen en hij doet het goed. Na Brothers Blood is het de beurt aan Glaciers, wederom een geweldige track met een zieke breakdown, verder is er vrij weinig aan op te merken. De volgende track is Charlatan, het is een zware track met wederom een heerlijke mix tussen vocals en strak gitaarwerk.

Convictions I Will BecomeEr is tot nu toe vrij weinig negatiefs op te merken over het album en dat is echt een pluspunt. De heren vervolgen het album met Serotonin, een track die dient als interlude. Na deze track is het de beurt aan Clouded Mind. Dit is, net als Brothers Blood, één van mijn favoriete tracks op het album. Het is zowel instrumentaal en vocaal beter dan de rest van het album en het spreekt mij persoonlijk meer aan dan de rest van het album. De volgende track is The Mourning You Changed, opnieuw een heerlijke track, wat er echt uitspringt op deze track zijn de clean vocals, die zijn heerlijk om aan te horen en passen echt goed bij de track. Deze track behoort tot één van de beste tracks op het album. Dan is het de beurt aan Healing Hands,  er valt weinig te melden over deze track. Na Healing Hands is het tijd voor Dark Roots. Opnieuw een zieke track met een beetje van alles, breakdowns, strakke gitaren, heerlijk drumwerk en een goede mix tussen cleans en screams. Dan is het tijd voor de titel track, I Will Become, het is een lekkere track maar persoonlijk vind ik het geen goede afsluiter, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Convictions levert een ziek album dat van begin tot eind hard knalt en het is een aanrader voor mensen die dat zoeken in een album. Het is een band om in de gaten te houden. Ik hoop dat ze snel eens in ons land een show geven want ik ben benieuwd hoe de band het live doet.

Eindbeoordeling: 7.5/10
Releasedatum: 29 april 2016
Label: InVogueRecords