ALBUM REVIEW: Atilla – Chaos

Attila 900x600Na twee jaar wachten is het moment eindelijk daar, Atilla heeft op 4 november zijn nieuwe album Chaos uitgebracht. De band heeft niet echt een introductie nodig, gezien het feit dat hij al jaren mee doet in de scene. Mocht je de band om wat voor reden dan ook niet kennen. Atilla is een band die geen fuck geeft om wat jij denkt en dat met een mix van snoeiharde metal en rap duidelijk maakt.

Pluspunten

Het album heeft zijn sterke kanten en die zijn terug te vinden in nummers als Ignite, Obsession en Moshpit. Het instrumentale werk is lekker zwaar zoals je van de band verwacht, dit is echter ook een minpunt maar daar kom ik later op terug. Het grootste pluspunt op het album is dan toch wel de rap, want dat is het enige dat met iedere plaat steeds meer naar voren komt en zich steeds beter ontwikkeld. Vooral de rap in Moshpit en Queen is heerlijk om naar te luisteren.

attila-artMinpunten

Voor de release liet de band weten dat hij zich met dit album van zijn meest diverse en veelzijdige kant zou laten zien. Dit is echter iets wat ik niet kan terug vinden. Bijna iedere track klinkt hetzelfde als het oudere materiaal. Dit geldt zowel voor het instrumentale werk en de zang. Het merendeel van de nummers bevat wel de woorden fuck, shit, cunt. Ja, ik snap dat dit is wat Attila graag doet, maar het wordt een beetje oud. Dat de band dezelfde sound heeft behouden, is niet zozeer een minpunt, zij het niet dat de band vooraf claimde dat dit album divers en veelzijdig zou zijn.

Ik ben nooit echt fan geweest van de band en dat is na dit album ook niet veranderd. Ja, ik kan naar de band luisteren, maar daar blijft het bij. Ik hoop dat de band snel volwassen wordt en uit zijn rebelse puberfase komt.

Eindbeoordeling: 6/10
Releasedatum: 4 november 2016
Label: SharpTone Records