Op 17 november stonden de bands Pierce the Veil, letlive. en Creeper in de Amsterdamse Melkweg. Dit staat natuurlijk garant voor een goede avond, maar helaas is daar ook iets voorgevallen bij de laatstgenoemde band. Wat is er nou precies gebeurd?
Creeper zelf heeft hier een post over gemaakt, dus laten we die eerst bespreken. Hannah, de toetsenist van de band, was na de show bezig met het inladen van spullen in het busje. De stage manager van Melkweg vroeg eerst of ze de spullen niet voor de nooduitgang wilde zetten, waar ze geen probleem mee had. Naderhand wilde Hannah weer naar binnen gaan, maar werd ze tegengehouden door dezelfde stage manager. Degene met wie ze bezig was met inladen, Rjay (letlive. bassist), mocht nog wel doorlopen, ook al had hij geen all-access pasje bij, maar Hannah werd zelfs met het pasje tegengehouden. Haar complete post kun je hier vinden.
De Melkweg zelf heeft hier geen statement over geplaatst, dus die kan ik hier niet samenvatten. Ik kan wel proberen uit te zoeken of deze situatie inderdaad met sexisme te maken heeft, zoals Hannah zelf claimt. Het is wel zo dat er vaker problemen zijn met vrouwelijke artiesten die niet serieus genomen worden of die eerst moeten bewijzen dat ze echt bij de band horen. Wat dat betreft is het geen beschuldiging die zonder reden gedaan wordt. Sexisme is nog steeds alive and well in de scene, hoe graag we ook het tegendeel willen zien, dus het is goed mogelijk dat de stage manager dacht dat ze niks meer in de venue te zoeken had.
Daarentegen zou dat niet verklaren waarom de stage manager er geen problemen mee had toen ze aan het inladen was en dat hij haar zelfs nog heeft aangesproken. Het is onmogelijk voor ons om te weten op wat voor toon en manier dit gebeurde – en ja, dat maakt veel uit voor hoe het overkomt – maar over het algemeen weet je wel dat iemand bij de band hoort als diegene de apparatuur aan het inladen is. Daar komt nog bij dat Hannah een all-access pasje om haar nek had hangen en met de uitleg die zij geeft leek hij duidelijk zichtbaar. Dat RJay wel naar binnen mocht, zelfs zonder pasje, is best apart.
Het is heel makkelijk om hier sexisme de schuld te geven en dit heeft er waarschijnlijk ook wat mee te maken. We kunnen niet weten hoeveel, maar laten we voor nu de stage manager het voordeel van de twijfel geven, want misschien was hij moe en niet meer op aan het letten. Het feit dat de vrouw tegen wordt gehouden, maar de man niet, kan komen door onderliggend sexisme en dit is echt een ding: maak even in je hoofd een plaatje van hoe je denkt dat een band eruit zou zien. Zitten er vrouwen in? Waarschijnlijk niet. Heb je de post van Creeper gelezen? Zo niet, heb je er dan vraagtekens bij gezet dat ik de stage manager als mannelijk aanduid in dit artikel? Daar heb je het al.
Mijn conclusie is dus dat dit wel duidelijk een geval is waarin de ongelijkheid van de sexes naar voren komt. Hoeveel hiervan bewust is gebeurd, weet alleen de stage manager zelf en daar zal ik ook geen uitspraak over doen. Ik kan nu wel afsluiten met een boodschap aan iedereen om sexisme te stoppen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Wat ik hoop dat je wel hiervan meeneemt is dat alle verhalen meerdere kanten hebben en zelfs als we maar een enkele kant hebben, zijn er nog steeds meerdere interpretaties mogelijk.