Live Review: Kvelertak in Burgerweeshuis

dsc_0298De Noorweegse heavy metal band Kvelertak stond 8 december in het Burgerweeshuis, samen met de Amerikanen van Skeletonwitch. Net iets over achten stroomden de mensen binnen in de relatief kleine zaal. Voor het concert begon, kon je onder het genot van bijvoorbeeld een biertje genieten van DJ Klink die de zaal warm draaide. Het is duidelijk dat de bands voor iedereen wat te bieden heeft, want van jong tot oud, het was er allemaal!

De band Skeletonwitch, die al ruim negen jaar op verschillende podia staat, mochten de avond openen met zijn Black/Trash metal. In augustus verscheen zijn nieuwe EP The Apothic Gloom met de nieuwe vocalist Adam Clemans. Daarvan speelde de band drie tracks, wat qua sound goed aansloot op de vorige albums. De overige tracks kwamen van Serpents Unleashed en Breathing the Fire. Qua lichtshow had de band duidelijk een favoriete kleur: rood. Desondanks maakte hij het met strobe effecten nog wel een flitsende show. De vocalist maakte contact met het publiek, maar aangezien het een redelijk klein en smal podium is, had hij weinig bewegingsvrijheid. Gitarist Scott en basist Evan waren tijdens het optreden druk aan het oefenen voor de slogan van L’Oréal: ‘Because You’re Worth It’, aangezien het grootste gedeelte van de set de haren van de mannen in het rond vlogen

Rond kwart voor tien was het tijd voor de hoofdact: Kvelertak. Terwijl Dendrofil For Yggdrasil werd ingezet, kwamen de mannen één voor één op. De vocalist Erlend Hjelvik droeg natuurlijk zijn soort van uilenhoofd masker. Het publiek begon met juichen toen de mannen op kwamen, en niet veel later waren er veel mensen druk aan het headbangen. De lichtshow van Kvelertak was een stuk uitbundiger dan die van Skeletonwitch, maar wat is iets dat je wel mag verwachten van de headliner. Wat mij opviel, is dat er geen moshpits plaatsvonden in de zaal. Er waren natuurlijk wel veel mensen aan het heeadbangen, waar deze muziek zich ook prima voor diende.

Na ongeveer vijftien tracks én een encore verlieten de Noren het podium en was het weer tijd voor DJ Klink, die de avond afsloot.

Op de soms wat irritante lichtshow (met name irritant voor mijn partner-in-crime Niko de camera) na vond ik het een goede show! Het geluid was zuiver en goed te horen en zowel de bands als het publiek was erg enthousiast. Mocht je van trash/heavy metal houden, dan raad ik je zeker aan om deze om deze bands eens te checken!