ALBUM REVIEW: Call It Off – Abandoned

Ik ben eigenlijk niet zo van de Nederlandse bands. Op de één of andere manier komt het merendeel van mijn Spotify playlists van de overkant van de oceaan, maar toch is er een Nederlandse band waar ik dol op ben: Call It Off. Inmiddels zijn de heren welverdiend bezig met doorbreken en is op 20 januari het tweede album van de band uitgebracht. Gaat hiermee het doorbreken ook echt lukken?

Abandoned, zoals het schijfje heet, begint met Overture, wat een korte intro is. Het laat meteen zien dat je geen simpel pop album hoeft te verwachten, wat natuurlijk al lastig was met de poppunkers, al zou het beter werken als een tussenstukje op het album. Naderhand komen namelijk twee nummers die Call It Off geweldig omschrijven: Abandoned en Death or Glory. Twee ijzersterke poppunk nummers, die teruggrijpen qua sound naar Blink-182 en Green Day in de vroege jaren ’00. Het zijn tracks waarbij de heren live goed los kunnen gaan en het publiek zonder moeite mee zal komen.

Voor de fans van de meer poppy kant van de poppunk (denk meer All Time Low) is ook gezorgd met onder andere Scream Your Heart Out, Anesthesia en Sorry . Deze tracks doen het niet zo voor mij, maar als ik mijn innerlijke tiener laat spreken is ze nog best wel enthousiast, dus laten we maar zeggen dat ik gewoon niet langer de doelgroep ben voor dat soort nummers. Ze zijn nog steeds lekker catchy en het klinkt alsof de nummers erg fijn gaan zijn om gezamenlijk te schreeuwen tijdens een concert.

Het schijfje is over het algemeen genomen erg lekker, maar helaas is de tweede helft niet net zo goed als de eerste helft. Dat is ook bijzonder moeilijk, naar mijn mening: AbandonedDeath or Glory en Witness zijn drie ijzersterke nummers waar alles gewoon klopt en die ook de energie van de band goed overbrengen, iets wat bij de meeste bands altijd een struikelblok lijkt te zijn. Witness klinkt wel erg bekend, alsof ik de riff en het ritme eerder heb gehoord, maar dat maakt echt helemaal niks uit. Ik wil vooral meezingen en stampen op Witness, niet gaan ontleden waar alles eerder is gebruikt.

Mocht je iemand kennen die nog geen Call It Off fan is, dan heeft de band meteen een goede introductie voor deze heidenen aan het album toegevoegd: de laatste track, We Will Be Better Tomorrow, heeft alles wat de band kan in acht minuten gestopt. Je krijgt de pop, de punk en de gevoelens mee bij dit nummer. Bij vlagen klinkt het als Marianas Trench, met andere vlagen heeft het iets weg van Queen‘s Bohemian Rhapsody, maar boven alles is het gewoon Call It Off in een uit de kluiten gewassen notendop.

Dus, gaat het Call It Off lukken om door te breken met Abandoned? Eigenlijk durf ik het niet te zeggen, want elke band waarvan ik zo’n voorspelling probeerde te doen heeft precies het tegenovergestelde gedaan. Laat ik het dus zo zeggen: als het deze band niet lukt met dit album, dan gaat het niemand lukken in het poppunk genre. Ik ben in ieder geval meer dan tevreden met het nieuwe materiaal en kan niet wachten om het live te horen.

Cijfer: 7,5/10

Label: Sony Music Entertainment

Releasedatum: 20 januari