BOEK REVIEW: The True Lives of My Chemical Romance – Tom Bryant

Pak de tissues er maar bij en zet je luidsprekers op standje burenruzie: het is vandaag vier jaar geleden dat My Chemical Romance uit elkaar ging. Dat is natuurlijk de perfecte datum om alle nummers opnieuw te beluisteren en de live beelden er weer bij te pakken. Als je nog dieper in de wereld van de band wilt duiken, is er ook nog een boek, dé definitieve biografie volgens de cover: The True Lives of My Chemical Romance, geschreven door Tom Bryant, die je misschien kent van Kerrang!.

Compleet plaatje

Het is geen biografie die in opdracht is geschreven, dus er zijn geen lange interviews in te vinden en het is ook niet de band die zelf zijn verhaal verteld. Toch is dit eigenlijk één van de pluspunten van het boek, want het geeft Bryant de mogelijkheid om My Chemical Romance van meerdere kanten te benaderen. Bryant kent de band door en door dankzij jaren van interviews en gesprekken, heeft voor dit boek met meerdere mensen gesproken die dicht bij de band stonden en heeft daarbij, vanwege zijn werk voor Kerrang!, ook nog de cult en de reactie meegemaakt. Dit alles zorgt ervoor dat je waarschijnlijk nergens anders zo’n compleet plaatje zult vinden van My Chemical Romance.

Goede en slechte momenten

Er zijn veel goede momenten in de carrière van de band en die worden natuurlijk benoemd. Zoals de meesten ook wel zullen weten, zijn er ook een flink aantal slechte momenten geweest en die worden niet uit de weg gegaan. Het alcoholisme van de Way broers, Frank Iero’s anxiety, het vele wisselen van drummer, de pijn waar de band doorheen ging bij het maken van elk album, alles wordt op zo’n manier uitgelegd dat je niet anders kan dan met de band meeleven en, ja, eigenlijk gewoon respect voor de band krijgen. De ideeën, achterliggende ideeën en achter-achterliggende ideeën (nee, ik wist ook niet dat muziek zoveel lagen kon hebben en ik schrijf er toch echt al jaren over) worden allemaal besproken en verrijkt de ervaring van het My Chemical Romance materiaal.

Verdiende cult-status

Je zult inmiddels wel hebben gemerkt dat ik dit boek fantastisch vind. Ik heb het verslonden, heb de muziek geluisterd met alle nieuwe informatie in mijn achterhoofd en ik heb nu helemaal door waarom My Chemical Romance deze cult-status heeft bereikt. Het is compleet verdiend en ik vind het oprecht jammer dat ik de band nooit live heb gezien of op deze manier heb gewaardeerd toen hij nog zo groot was. Met al dit in het achterhoofd, wil ik nog wel even twee punten noemen die ik jammer vind aan het boek.

Kleine minpuntjes

Het eerste is dat er erg veel tijd aan The Black Parade wordt besteed. Ja, dit is inderdaad het meest succesvolle album van de heren en het hele proces eromheen is erg interessant om te lezen, maar dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof Three Cheers for Sweet Revenge en Danger Days: The True Lives of the Fabulous Killjoys een stuk minder belangrijk zijn. Het tweede is dat de split met Bob Bryar erg snel wordt behandeld – ik weet niet of dit komt omdat de band er weinig over heeft gezegd of iets anders, maar de redenen van het ontslag van andere drummers worden wel altijd besproken.

Ik kan nog heel lang over dit boek door blijven praten, want zoals ik al zei, het is gewoon een goed boek. Het is leuk geschreven, je leert de band van binnen en van buiten kennen, buiten die twee puntjes hierboven heb ik niks erop aan te merken. Ben je al een My Chemical Romance fan, dan is deze biografie zeker weten aan te raden. Ben je geen My Chemical Romance fan? Dan kan ik hem alsnog van harte aanbevelen, want My Chemical Romance was niet zomaar een band, maar een belangrijk moment in de geschiedenis van onze scene en ik heb nog nooit op zo’n leuke manier over geschiedenis geleerd.

Koop Tom Bryant’s The True Lives of My Chemical Romance via Bol.com: